Vervangen achterspeakers Legacy BL-BP 2003/2009

d-motion
Nieuw lid
daily subaru: Legacy 2.0R TW-'07
Contacteer:

Vervangen achterspeakers Legacy BL-BP 2003/2009

Ongelezen bericht door d-motion » ma, 22 aug 2011, 00:32:37

Trillende en krakende speakers in je deuren…
Na verloop van tijd of juist heel snel wil je een beetje leuke speakers in de deuren van je Legacy.

Maten van de achterspeakers: 16,5/17 cm

Voor het verwijderen van een deurpaneel moet je voorzichtig te werk gaan.

Het paneel zit met 3 schroeven vast aan de deur. Deze schroeven zijn niet direct toegankelijk.

We beginnen met het verwijderen van de plastic onderdelen.

Achter de deurhandel zit een schroef. Dit klepje kun je verwijderen met een klein steek voorwerp.
Zorg dat je geen krassen maakt. Ik gebruik hier een kleine schroevendraaier met op het tipje een stuk afplak tape. De volgende twee schroeven zitten verborgen achter het handvat.
Deze kun je verwijderen door aan de bovenkant hetzelfde steekvoorwerp tussen
de bovenkant en het handvat te steken. Voorzichtig want een beschadiging is zo gemaakt. Draai nu de drie schroeven los. Nu moet het gehele paneel los kunnen komen van de deur.

Met een wat grotere schroevendraaier of een ander ding kun je de eerste klem van het paneel loswrikken. Hierna kun je de rest van de klemmen lostrekken van de deur met je handen.
Ook hier geldt weer natuurlijk dat je voorzichtig moet zijn. Als het gehele paneel los is gewrikt kun je het paneel naar boven drukken en de connector
naar de raambediening los maken aan de binnenkant van het paneel. Er blijven nu nog twee kabels over en vast zitten aan het paneel.
Voor het vervangen van de speakers vond ik het niet nodig om deze te verwijderen.
Mocht je dit wel willen kun je het kapje wegdraaien en de kabels los maken van de deurvergrendelingen. Je kan het deurpaneel netjes neerzetten zodat je hier geen last van hebt zonder dat je de kabels losmaakt. Eindelijk zie je nu de supersonische high quality speakers die Subaru plaatst in een Legacy. Draai nu snel de 3 schroeven los van de speaker en pas op dat de speaker niet uit je handen
waait als je hem vast houdt. Knip de draden af en zet er de juiste connectoren op om straks
weer je nieuwe speakers te verbinden. Ik heb er voor gekozen om de originele bedrading weer te gebruiken maar wanneer je hier
zwaardere speakers in zou zetten dan is het aan te raden om nieuwe bedrading aan te leggen
omdat de standaard bekabeling erg dun is.
Wanneer je ook nog dempings materiaal wil aanbrengen kun je dat nu het beste doen.

Ik heb een nieuw frame gemaakt van triplex (9mm is een goede dikte. Wanneer je dikker gaat
heb je kans dat het allemaal niet helemaal meer netjes past onder het deurpaneel) omdat ik de
montage gaten van de originele speakers wilde gebruiken.
Om trillingen te voorkomen heb ik de achterkant bekleed met tochtstrip
(Goedkoop maar werkt goed). De onderkant van het speakerframe zet ik ook een tochtstripje tegenaan. Schroef de speaker goed vast op het frame, sluit de speaker aan en schroef het frame op het deurpaneel vast.
Je moet hiervoor wel langere schroeven gebruiken dan de schroeven waarmee de oude speaker vast zat
aangezien het houten frame dikker is dan de plastic oren van de Subaru speaker. Het is nu tijd om het deurpaneel weer terug te hangen op de deur.
Sluit eerst de raambediening aan. Hang nu het paneel aan de bovenkant van de deur en zorg dat hier alles netjes in lood is.
Druk nu alle klemmen van het paneel weer terug in de deur. Je hoort af en toe een klik. Schroef nu de drie verwijderde schroeven weer vast die in de handels verborgen zaten en plaats de kapjes weer terug.
Deze kun je makkelijk terug klikken op hun plekkie. Je bent nu klaar om eindelijk een beetje normale geluidskwaliteit uit de achterste speakers te kunnen waarnemen.

TURN UP THE BASS! :D

LeonBrigitte
SYC addict
daily subaru: Impreza plus 1.6 GL bwj 1999 GROEN 189.000km
Iveco 2.8TD
Contacteer:

Re: Vervangen achterspeakers Legacy BL-BP 2003/2009

Ongelezen bericht door LeonBrigitte » ma, 22 aug 2011, 08:30:58

Heel duidelijk, nu moet iedereen dat toch kunnen.
:duimpie:

teeffh
Lid
daily subaru: Outback 2.5l DOHC AWD automaat 1997 (USA)

Ongelezen bericht door teeffh » ma, 22 aug 2011, 19:51:57

Mooie beschrijving :duimpie: .
Bij de wat oudere legacy's zit er in plaats van 2 maar 1 schroef in de armsteun, met een dopje ervoor. Verder zelfde principe.
The Outback is a big, small, fast, economical, well-made, cheap, fine-handling, comfortable SUV that's not an SUV (Clarkson on perfection).

SP-Boxer
SYC addict
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3

Ongelezen bericht door SP-Boxer » ma, 22 aug 2011, 22:06:22

Duidelijk. Dat met die tochtstrip ziet er herkenbaar uit. Ik heb dat ook ooit in mijn auto gehad op een ring van spaanplaat en op de montagerand van de speaker. Overigens is dit niet zozeer voor trillingen, maar als er iets is wat je niet wilt met speakers, is dat de weg van voor de voorzijde naar de achterzijde van de speaker erg kort is. Daarom moet de rand zo strak mogelijk worden gemonteerd.

Het is in de automotive redelijk gebruikelijk dat er goedkope speakers worden gemonteerd, heb uit een Honda ook ooit flut speakertjes gesloopt. (wel 15W piekvermogen in een oude Prelude :? )
"I feel Legacy"

Plaats reactie