bedradings schema Justy 95

Jan Sedan
Nieuw lid

bedradings schema Justy 95

Ongelezen bericht door Jan Sedan » ma, 16 jan 2012, 21:50:25

Wie heeft of waar kan ik aan, een Justy 95 (mogelijk 96) bedradings schema komen. De logische weg via de dealer, is nog niet echt overwogen want ik heb geen dealer.

Met dank alvast voor diegeen die zinvol reageert

Jan Sedan

Leone station turbo
SYC addict

Re: bedradings schema Justy 95

Ongelezen bericht door Leone station turbo » di, 17 jan 2012, 08:42:27

Hallo Jan

Ik heb wat boeken van Justy liggen.
Van welk type Justy heb je het nodig??
Model 89< 96 (3 cilinder) of 96< 03 (4cilinder) en welk type motor.

Gr Marcel
Old Subarus never die, they just get faster!!

Jan Sedan
Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jan Sedan » wo, 18 jan 2012, 12:19:58

Hoi old Skool

Ik heb 'n vrije dag en meende zojuist eens te gaan proberen de samenstelling van Subaru 3cyl en Kadett bak voor het eerst eens in de motor ruimte te laten zaken. Eerst even lezen of er al een reactie was op het SYC forum dacht ik en Jawel !
OK het betreft een Justy 1200 3 cyl met motormanagement dus alles sensor en computer geregeld, elektronische onsteking en injectie...Echter ik ben heel erg old skool myself en de Kadett sowieso dus :
De Kadett heeft een conventionele gasinstallatie (vacuum gestuurd) met verdamper.
Ik wil dat het Subaru blok in eerste instantie daarmee gaat functioneren, dat houd tevens in dat ik de Kadett carburateur nodig heb vanwege de vlinderklep waarmee het gaspedaal is verbonden. Tevens kan de karburateur als noodvoorziening functioneren om op benzine verder te kunnen.
Wel ben ik geatendeerd door m'n broer op een Lambda sensor gestuurde gaskraan geproduceerd door "123ignition" die in plaats van de smoorschroef ( met altijd vaste af/instelling)zoals in de leiding tussen verdamper en vernevelring boven de carb. zit gemonteerd. Zou weer een technologische stap vooruit zijn terwijl ik juist alle hightech aan het weglaten ben...zover is het allemaal nog niet.
Wat ik nu nodig heb om de Subaru elektronische onsteking goed te laten functioneren is dat gevraagde schema.
Ik heb de volledige draadboom uit de motorruimte en vanonder het dashboard verwijderd en behouden.
Tevens de computer, de bobine met vonkversterker.
Wat ik niet behouden heb zijn allerlei schakelaar en andere zaken achter en in het dashboard waarin/aan de kabelboom weggestekkerd zat zoals bijv contactslot.
Ik heb de kabelboom deels uit elkaar geplukt om de loop van de draden die verband houden met het onsteking systeem vast te leggen. Echter welke nu verbonden worden met de plus van het contact slot, dat kan ik niet meer vaststellen.
Overigens omdat de 3 cyl nu in de lengte richting in de achterwiel aangedreven Kadett komt te staan, is er een ruimte probleem met de onsteking generator met verdelerkap die nu in de kachel en schutbord zou steken....dus:
Die moet verhuizen naar de voorzijde van het blok oid...die puzzel moet nog worden opgepakt. Dergelijke oplossingen zie je ook als er moderne Opel blokken in de Kadett C worden gestransplanteerd.
Ben benieuwd wat je voor mij kan betekenen.
j.schaper1@chello.nl

veel dank Jan :)

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » wo, 18 jan 2012, 21:15:15

Volgens mij kun je gewoon jou eigen contactslot gebruiken. Je moet zorgen dat de ecu stroom krijgt voor de motor te laten lopen.
Met jou contactslot start je de opel startmotor, die de Justymotor ronddraaid.
Maar als je met een opel carburateur gaat werken, had je dan niet beter voor een justy 1.2 carburateur motor kunnen kijken??
Dan had je de carburateur op het spruitstuk passend kunnen maken (volgens mij past het ook nog 1 op 1) en heb je dat hele gedoe met de inspuit en ECU niet meer nodig.

Jan Sedan
Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jan Sedan » do, 19 jan 2012, 00:22:50

Hoi Marcel

Gelukkig leef je mee met mijn zoektocht, ik zal je vragen toelichten:
ten eerste: Het contactslot/schakelaar. Je raad het goed, de bedoeling is om de Kadett schakelaar door te verbinden met de Subaru onsteking.
Ik heb dus een schema met kleur codes nodig om te weten te komen welke draad of draden.
Verder vraag je waarom ik geen carburateur versie heb genomen.
Antw. : Ja die zou ik ook liever tegengekomen zijn maar ik wist 3 maanden geleden helemaal niets van de Justy dus ik weet niet welke versie dat dan zou zijn, welk jaartal echter....
Deze Justy werd aangeboden voor 175 Euro daarbij kwam dat de verkoper mij vantevoren duidelijk kon maken dat de motor rechtsom draait als je voor de distributie kant want daar had ik mijn twijfels over. Hij stuurde mij een filmpje via de mail en filmde de krukaspoelie die de dynamo aandrijft.
Ik twijfelde omdat ik een doorzicht tekening had gevonden(google) van de Justy daaruit bleek dat de rechterzijde van de getande distributie riem over de spanrol heen liep. Mijn veronderstelling was dat de trekkende zijde van de riem recht is , de linkerkant dus en dat dus het blok meest waarschijnlijk linksom zou draaien. ( de motor zou dan niet geschikt zijn)
Het filmpje toonde aan dat het blok toch rechtsom draaide, gelijk startte en ook goed leek te lopen.
Ik moest veel meer uitzoeken, het was helemaal niet zeker dat dit blok goed aan de Kadett bak te knopen was, daar had ik toch het spulletje voor nodig en wel met blok uit een auto gedemonteerd om met de schuifmaat aan de gang te kunnen. Ik heb hem dus opgehaald met de Buurman.
Laatste vraag: Hoe wil je mij de schema's en andere info doen toekomen ? Ga je het fotokopieren ? Dan heb je mijn postadres nodig.
Ik heb mijn mail adres bijgevoegd in het vorige antwoord.

Hartelijk dank alvast

PS, ik denk dat ik foto's van het project nog wel ga plaatsen hier op het forum.
:idea: Verder heb je gekijk dat het beter is om een Justy carb en spruitstuk te gebruiken ( minder maakwerk en gelijk een betere afstelling van het benzine gedeelte) Wel zal mijn huidige gasring die op de Kadett carb past dan zeer waarschijnlijk niet passen.
Dat is minder bezwaarlijk overigens, een andere gasring die zal passen is wel te verkrijgen neem ik zonder meer aan.
Weet je zo een carb of onsteking te liggen ?
Heb je enig idée wat voor een onsteking systeem op een carb versie Justy zit ? electronisch of puntjes ?

Grote dank alvast Jan

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » do, 19 jan 2012, 11:24:02

I hate to burst your bubble - maar dat gaat niet werken.

Je kunt niet de injectoren onderbreken en dan gas via een mengstuk toevoeren zonder lambdaregeling. Het injectiesysteem (wat ook de ontsteking regelt) kan daar niet mee overweg. De motor zal dus niet lopen.

Je zult moeten ombouwen naar conventionele ontsteking. Niet de moeite als je het mij vraagt. Had dan gewoon een Opel Kadett gekocht.

Jan Sedan
Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jan Sedan » do, 19 jan 2012, 13:35:24

Beste mijnheer Turbo

Een en ander komt samen in de computer en die regelt injectie en onsteking zover is mij duidelijk.
Om te beginnen is het dan prettig om over een bedrading schema te beschikken dan kan alles buiten de computer begrepen worden. De computer doorgronden gaat mij niet lukken.
Wel kan ik proberen met een test opstelling de onsteking te laten werken en vervolgens met een stroboskoop zien of er iets van een vervroeging vanaf laag toerental waar te nemen is en zoja in welke mate.
Plan 1 is zien of de standaard Justy onsteking bruikbaar is.(zie boven)
Plan 2 Gaat pas in als antwoord op vorige vraag negatief is en dan moet ik een andere onsteking gaan overwegen.

PS: De Kadett heb ik al (en enige originele motoren) De Justy motor nu ook en ik ben al bezig met de samenvoeging.

Je hebt mijn bubble dus niet doen barsten ! Je junt gelijk hebben maar het kan ook anders blijken.

Marcel Ooldskool geeft mij de hoop dat ik binnenkort over dat schema kan beschikken, ik zie wel.

groetjes Jan

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » do, 19 jan 2012, 14:51:20

Ik zal vanavond de boeken van de plank halen en kijken wat ik allemaal kan inscannen :duimpie:
Hou er wel rekening mee, dat de Justy motor niet zo zuinig is.
Wij halen amper 1 op 13, terwijl ik van vroeger weet dat de kadel 1.2N ook aan dit verbruik kwam.

Jan Sedan
Nieuw lid

Ongelezen bericht door Jan Sedan » do, 19 jan 2012, 20:54:37

1op 13 ? :cry:

Dat zou inderdaad een enorme domper zijn...Die collega van mij had het over richting 1 op 20 met de zijne. Hoeveel versies Justy zijn er eigenlijk ?
Marcel welke heb jij ?
Ik zal mijn collega Yannis (ja Griek!) daar nog eens over moeten doorzagen dus !
Een andere collega rijdt met een Citroen C1 (Aygo kloon) met 3 cyl en haalt met normale rijstijl 1 op 17. Dus ik vond die claim al redelijk bijzonder maar dat deed het hem wel
Ik hoop op 2 tot 4 punten verbetering, dan is het geslaagd. ( 11.5 +2 tot 11,5+4)
Met het oude Kadettje haal ik dus 1 op 11,5 op LPG en inderdaad kan jou claim van 1 op 13 op benzine beamen.
Ik rijd 30000 km jaarlijks met het oude ding en brandstofprijzen rijzen continue ( de crisissen remmen dat gelukkig wat)
Maar geweldig dat je de boeken van de plank wilt halen, de kopieen en postzegels hoeven niet gratis hee. Laat even iets weten via mijn mail adres, dan kan ik o.a. mijn postadres geven.

Jan

thijs kruijsen
Lid
daily subaru: JUSTY 1.2 GL 4WD ECVT U9(vekocht)
leone 1.3dl na schade verkocht
impreza 1998 1.6gl

Ongelezen bericht door thijs kruijsen » do, 19 jan 2012, 21:17:50

met een poot op het gas haal ik net aan 1.10 en rustig rijden en 1-12/ 1-13 maar hioger echt niet en dan rijd ik de laatste tijd echt rustig met snelweg erbij + stad.
om een auto mooi te houden moet je er van houden om je handen uit de mouwen te steken.

justyfever
SYC addict

Ongelezen bericht door justyfever » ma, 23 jan 2012, 16:34:39

Ik heb nog nooit zuiniger dan 1:13 gereden met een 1.2si 4WD. Mijn zus heeft 1:13,2 weten te halen... maar die rijd zelfs met een Chevrolet 3.4 nog 1:10 :shock:
Ricardo

Plaats reactie