homokineten vervangen

Leone station turbo
SYC addict

homokineten vervangen

Ongelezen bericht door Leone station turbo » zo, 06 jul 2008, 10:29:10

aangezien deze vraag regelmatig terug komt, zal ik hier mijn ervaring van een legacy/impreza of leone I & II homokineet vervangen neerzetten :duimpie:

Bij een legacy en impreza ( en volgens mij ook forester) gaat het volgens mij :blijvenlachen: als volgt:
moeren van de velgen losdraaien,
auto opkrikken,
moeren helemaal los draaien en wiel eraf pakken,
centrale moer los draaien met een 32 dop en nadat de moer er af is ff wd 40 erin spuiten (altijd beter),
aan de bakkant het pennetje eruit tikken, en kun je die homokineet eraf schuiven
dan de 2 bouten waarmee de fusee aan de schokbreker mee vast zit, de bovenste eruit halen, en de 2e stukje los draaien. dan kun je het fusee iets kantelen (ik kreeg anders de homokineet van de bakkant net niet eraf getrokken) :|
dan kun je de as voorzichtig uit het fusee trekken ( eventueel losje tikken met een montage hamer)en dan heb je de complete as eruit.

je hebt dan 2e optie,s

1 - een andere as in omgekeerde volgorde weer monteren.
let op!! de bak homokineet gaat maar op 1 manier erop!!!
er zitten 2 gaten omdat het pennetje erdoor heen moet, maar één gaatje heeft een verzinking erin. de asstompjes hebben dit ook. die moeten precies boven elkaar komen, anders krijg je het pennetje niet terug getikt. de fusee weer recht zetten en de 2 bouten weer vast zetten. centrale moer erop en borgen. wiel erop en bouten vast draaien :duimpie:

2 - homokineet zelf vervangen, of/en de ashoezen ververvangen gaat als volgt: de rubbers van de as lospakken dmv de klembandjes losknippen. de homokineet van de wielzijde kun je met een goede tik lostikken en eraf pakken en vervangen. de homokineet van de bakkant heeft een clipje erin zitten die je los kunt pakken, en dan kun je ook die homokineet eraf pakken. alles schoonmaken en nieuw vet erin, ashoezen erop, en de nieuwe klembandjes monteren.
ook dan weer in omgekeerde volgorde monteren zoals in optie 1 is beschreven :duimpie:

TIP!!

Als je voor de auto staat, dan wil de centrale bout van de linkse kant wel eens muur vast zitten, en kom je met een brandertje iets warm aan het stoken en een flink stuk pijp op het verlengstuk van de doppendoos/sleutel/baco aan het zetten, anders krijg je hem niet los ( geen ratel gebruiken, want die kan dan wel eens het loodje leggen)

bij de leone gaat het iets anders:

wielmoeren losdraaien,
opkrikken en wiel lospakken,
handrem er stevig opzetten,
splitpen van de centralemoer losmaken en er uit trekken,
de centrale moer moet een dop en stang + een stuk pijp, of met de hamer op de sleutel tikken, en de moer losdraaien,
je moet dan de remklauw lospakken dmv 1 bout eruit draaien en remklauw omhoog van de blokken trekken en dan naar achteren er aftrekken,
de 2 bouten van de houder waar de blokken inzitten los draaien en wegpakken,
remschijf compleet met "hub"erafpakken,
fusee van de schokbreker vrij maken dmv 2 bouten verwijderen/losdraaien,
splitpennetjes en de moeren van de stuurstangkogel en fusee kogel lospakken,(fuseekogel kan blijven zitten) inspuiten met wd40 en aan de zijkant voorzichtig tikken ( niet op de schroefdraad zelf)
pennetje van de homokineet eruit tikken en je pakt de hele as met fusee eruit.
naar de werkbank ermee, en leg de fusee met de as naar onder toe op de bankschroef( je moet goed kunnen tikken nl)
as inspuiten met wd40, en ff een tijdje in laten intrekken,
dan een stuk hout nemen ivm beschadigen van de draad op de as, en met een hamer tikken. meestal zitten deze homokineten muur vast, en ben je soms wel een 5 minuten aan het kloppen voordat je deze eruit hebt, maar iedere keer ff wd40 erin blijven spuiten :|

as vervangen, homokineten vervangen of ashoezen vervangen staat deels in optie 1 & 2 van de leggy homokineten beschreven.
weer in elkaar zetten is in omgekeerde volgorde zoals ik het leone verhaal heb beschreven.

let wel op!!! de binnen draad en alle bouten goed schoon, en doe er wat vet of wd 40 aan, want met monteren trek je regelmatig een bout over en dan ben je verder van huis af
:|

van de overige subaru modelen weet ik niet hoe ze vervangen moeten worden, maar ik ga er bijna 100% vanuit dat het zelfde is als de leone homokineet :roll:

graag geen off-topic of discussie,s. aanvullingen of tips mogen wel.
Old Subarus never die, they just get faster!!

justyfever
SYC addict

Re: homokineten vervangen

Ongelezen bericht door justyfever » zo, 06 jul 2008, 23:08:00

Justy

Eerst haal je de borging van de centrale moer los. Deze is geborgd door middel van een splitpen.
Nu kan je (wanneer de auto op de handrem staat, of wanneer er iemand remt) de centrale moer losdraaien.
- oude modellen zijn dop 27
- nieuwe modellen zijn dop 30, deze zit bij mij niet in de set maar de engelse maat 1 - 3/16 past ook super
Vervolgens draai je de moeren van het wiel los en krik je de auto op. Nu haal je de moeren van het wiel er af, evenals het wiel zelf.
Nu kan je ook de centrale moer er af halen.
Dit is het moment waarop je hulp nodig hebt. Je laat je hulpje op de rem staan en draait de 4 bouten los waarmee de naaf op de remschijf vast zit.
Nu zal je eerst de bout die de fuseekogel in het fusee klemt los moeten halen zodat er wat speelruimte onstaat.
Bij 1.0 modellen zal je voordat je dit kunt eerst de bouten los moeten halen die de remklauw en een kapje op z'n plek houden.
Nu dat kapje weg is kan je de bij de bout die de fuseekogel in het fusee klemt. Met een paar ferme tikken op de draagarm zal hij nu los komen van het fusee.
Nu gaan we weer verder met de aandrijfas.
Eerst haal je nu de borgpen bij de bakzijde uit de homokineet. Dit is (meestal) gemakkelijk te doen met een doorslag van 5mm.
De homokineet kan nu aan de bakzijde van de as afgeschoven worden.
Dan gaan we nu weer verder aan de wielzijde.
Je draait de centrale moer verkeerd om weer op de as waarna je er een klap met de hamer op geeft.
bij 1.2 modellen zal de naaf nu los komen van de schijf.
bij 1.0 modellen zal waarschijnlijk naaf met de schijf van de as af komen.
Moer er weer even af halen, bij de 1.2 modellen de naaf er af halen, bij de 1.0 modellen de schijf en de naaf er af halen.
Moer er nu weer verkeerd om opdraaien.
Na een aantal klappen op de moer zal de homokineet uit het lager zijn en na het lossen van de moer heb je de aandrijfas gedemonteerd.

Monteren is vrij eenvoudig en voor het mooie de bouten/moeren met het juiste koppel aantrekken.
Ricardo

justyfever
SYC addict

Ongelezen bericht door justyfever » zo, 06 jul 2008, 23:58:08

Mee eens.

Maar aangezien de centrale moeren van de Justy geborgd worden met een splitpen komt dit op hetzelfde neer als vast draaien. Je zal toch weer voor een borg gaatje uit moeten komen.
Ricardo

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » ma, 07 jul 2008, 05:56:11

justyfever schreef:
Maar aangezien de centrale moeren van de Justy geborgd worden met een splitpen komt dit op hetzelfde neer als vast draaien. Je zal toch weer voor een borg gaatje uit moeten komen.
klopt, en het is bijna zo dat je soms helemaal niet verder komt, en een stukje terug moet voor die splitpen.
in het boek van de LI vind ik geen waarde wat die bout aangetrokken moet worden :roll:

Onno Bras
SYC addict

Ongelezen bericht door Onno Bras » zo, 25 jan 2009, 15:39:32

Ricardo: 1 brandende vraag, (Justy)

Hoe krijg jij de aandrijfas weer door het fusee heen ? Bram en ik hebben daar zeer veel moeite voor moeten doen omdat dat ding er enorm strak in zit! We moesten ook al behoorlijk hard slaan om de as eruit te krijgen ...

Tevens zat het fusee enorm vast aan de draagarm, ik ben minstens 1.5 kilo justy verloren aan roest door die paar ferme tikken !! Een kant is nu klaar voor APK, nu de andere kant nog

Gr Onno
http://www.HetPandje.Blogspot.com

justyfever
SYC addict

Ongelezen bericht door justyfever » zo, 25 jan 2009, 15:45:09

Ja klopt, het fusee zit altijd erg vast op de draagarm.. Rammen, rammen en nog eens rammen.
Aandrijfas eruit halen: moer erop (verkeerd om!) en slaan
Om de aandrijfas er weer in te krijgen heb ik een 'speciaal' stukje gereedschap voor gemaakt..
Dit is een koker waarbij ik het eind dicht heb gelast, deze zat ik op het fusee
(remschijf wat aan de kant trekken) en dan slaan. Enige minpuntje aan deze manier.. ik denk
dat je daarmee wel de borging van de homokineet aan de wielzijde er doorheen kan slaan, waardoor
je ze met geen mogelijkheid meer uit elkaar krijgt. Maar dat terzijde.. :lol: :?
Als de aandrijfas er weer ver genoeg in zit kan je de naaf er weer op schuiven, conische ring er tussen
en dan aantrekken door de moer simpelweg aan de draaien. Moer er weer af en de ring er tussen.

Je kan ook een schuurpapiertje over de aandrijfas/ door het lager halen.

Ja.. het zit 'niet echt' geniaal in elkaar daar...

Succes! als je vragen hebt PB maar even
Ricardo

Onno Bras
SYC addict

Ongelezen bericht door Onno Bras » zo, 25 jan 2009, 16:24:40

Dan klopt onze manier ! :mrgreen:

Thanks!

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » zo, 25 jan 2009, 16:30:28

bij de leone zit eigenlijk het zelfde systeem/probleem, maar als je de fusee boven op de werkbank zet, met de aandrijfas naar onder hangend, dan spuit ik boven tussen de as en het fusee WD40 in en ff laten intrekken. dan een paar tikken geven en waar wat wd 40 inspuiten, en meestal floepen ze er dan opeens uit :duimpie:

justyfever
SYC addict

Ongelezen bericht door justyfever » zo, 25 jan 2009, 16:51:12

Dat is inderdaad ook geen verkeerde oplossing. Het nadeel daarvan is dat het complete fusee eraf moet.
En bij de Justy's willen de spoorstangen (geloof dat dat de juiste benaming is) nogal eens niet los.
Voordat je dan alles van elkaar af heb is ook het kogelgewricht van de spoorstang dat aan de fusee zit kapot.
Ricardo

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » zo, 25 jan 2009, 18:01:50

tja, dat weet ik dus niet bij een justy.
om bij een leone het fusee te laten zitten, lijkt me onbegonnenwerk om dan de as eruit te krijgen, probleem is dan ook nog dat de draad op de as sneller kapot gaat.

of je moet een soort poelitrekker hebben........

Onno Bras
SYC addict

Ongelezen bericht door Onno Bras » zo, 25 jan 2009, 20:25:38

Er uit is het probleem niet, je tikt m met plastic hamer er wel door.
Er in is wel een probleem, waar moet je op tikken ... :wink: zeker niet op de groene kooi

koenrs
Junior Lid

Ongelezen bericht door koenrs » di, 29 sep 2009, 12:50:45

Ik ga dit weekend of volgend weekend mijn aandrijfassen vervangen van me justy daarbij is dit topic natuurlijk zeer welkom kwa informatie. Wel vind ik het voor de leek zoals mij aventoe vrij onduidelijk als ik bezig ben zal ik ook wat foto's maken etc zodat er die er misschien bij kunnen zetten en een nette 'how to' maken. En graag zou ik ook willen weten op welk moment de verscheidene bouten aangedraaid moeten worden, ik zie hier in dit topic ook weer onduidelijkheid over de centrale bout of je die nu wel of niet op moment moet aandraaien in verband met de borgpen? Mij lijkt het logisch dat je altijd iets terug moet draaien tot je de borgpen kunt monteren en daardoor het verhaal van op het juiste moment aandraaien een beetje lastig is uit te voeren?
Koen

justyfever
SYC addict

Ongelezen bericht door justyfever » di, 29 sep 2009, 12:54:28

Op moment zetten is natuurlijk belangrijk.
De centrale moer is een lastig verhaal ja, want die moet ook nog goed zitten voor het borggat.
Dus -> op moment zetten en dan aanpassen aan de borggaten (terugdraaien).

Aanhaalmomenten heb ik wel, maar niet hier. Zondag ben ik pas weer thuis.
Ricardo

koenrs
Junior Lid

Ongelezen bericht door koenrs » do, 01 okt 2009, 20:02:27

Zo vanavond begonnen met het vervangen van de assen. Viel me niet mee tot nu toe. Ik heb nu een as los word zo vroeg donker vervelend. maar waar ik vooral tegen aan stuite is dat je zo hard moet slaan op de centrale moer voordat die los komt uit het fusee en je aan het begin het iedee heb dat je op 1 stuk staal slaat en ook dat je iets sloopt. maarja hij kwam er uit eindelijk toch uit (ik heb trouwens speling gecreerd door me draagarm en die andere stang los te halen zo heb je meer dan genoeg ruimte om je steekas van je bak af te schuiven. En kan je makkelijke de draagarm weer tegen het chasis zetten op het moment dat je gaat slaan) ook vraag ik me af of het hoord dat het lager in het fusee zo los zit dat je hem in kunt duwen naar onder boven en opzij zeg maar? En ik vraag me af hoe ik nu de nieuwe as er weer in ga krijgen want van de andere kant kan ik zeg maar nergens tegen aan slaan (homokineet in de weg) ? kan je hem dan met de moer er weer in trekken soort van ?
Koen

justyfever
SYC addict

Ongelezen bericht door justyfever » do, 01 okt 2009, 20:05:23

ja erop martelen en dan conische ring er op, moer er op en proberen aan te draaien.
Ricardo

koenrs
Junior Lid

Ongelezen bericht door koenrs » vr, 02 okt 2009, 17:41:16

Zo vanmiddag de vervangende as er weer opgemaakt. Wat een ongelofelijk k*t werk. Eerst heb ik weer een hele tijd geprobeerd met slaan op de plaat die je wiel vasthoud zeg maar toen kwam die steeds kleine beetjes verder. Toen heb ik een slijptolschrijf eroverheen gedaan op de remschrijf (dus dan zonder die plaat die je wielen vasthoudt) en toen de bout erop en aandraaien maar dit werkte perfet en kon hem toen een heel end uit draaien wel steeds plaatjes erbij omdat het schroefdraad op raakt maar dit is echt een goede manier naar mijn mening gedoe met slaan is hopeloos ik heb zo vaak en zo hard geslagen maar schiet gewoon niet op omdat er teveel speling in de ophanging zit die de klap opvangt. Uiteindelijk ben ik er dus een heel tijdje mee bezig geweest ook nog hoop gedoe met de splitpen want een onding daar ga ik dus ff twee nieuwe voor halen, voor de volgende als ik de andere kant ga doen nu geen zin meer in:P Maar dus misschien wel een goede om erbij te zetten om een ouwe slijpschrijf (steen dus staal) erbij te pakken en paar metalen strips zodat je het wat kunt uitvullen want toen ik dat eenmaal doorhad trok ik hem er zo in. En is het misschien ook geen iedee om de hele as in de vriezer te gooien? en hopen dat ie daardoor iets krimpt?
Koen

Antonie
Forum eigenaar
daily subaru: '96 LegacyII 2.5 DOHC 4wd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Antonie » wo, 06 jul 2016, 09:24:57

Gisteren 2 assen losgehaald om de hoezen aan de bakkant te vervangen. Prima handleiding! Enige waar je goed op moet letten is de kogels en kogelkooi..die kan er maar op 1 manier op. Paar uurtjes beziggeweest, assen verwijderen en terug plaatsen was het makkelijkst...

Plaats reactie