DIY / How To: Parrot MKi9200 installeren Legacy / Outback IV

Rookbom
Lid
daily subaru: MY06 Legacy BP5 2.0R

DIY / How To: Parrot MKi9200 installeren Legacy / Outback IV

Ongelezen bericht door Rookbom » wo, 03 aug 2011, 23:54:11

Vandaag heb ik een Parrot MKi6200 geïnstalleerd in mijn Legacy IV. Het viel reuze mee!
Het leek mij nuttig (en ook leuk) om voor anderen alles met foto's bij te houden, dus hierbij een walkthrough.
Ik heb gekozen voor bepaalde locaties voor het scherm en de snoeren, maar dat kan natuurlijk allemaal anders.
Als je OEM navigatie hebt moet dat sowieso. Dit is hoe ik het heb gedaan. Doe ermee wat je wil!
Het kan ook als handleiding dienen voor vergelijkbare navigatie systemen en ander Subaru's natuurlijk. (Zit allemaal een beetje hetzelfde in elkaar, toch?)
Gebruik van onderstaande info geschied geheel op eigen risico! 8)

Nodig:
-ISO2CAR kabel voor Subaru. Parrot raad deze van het merk Kram aan. Ga niet voor goedkoop! Die fout maakte ik ook en toen werkte niets goed meer.
-USB stick
-Goede zin en geduld. :-D

Gereedschap:
-sleutel 10
-een grote lap of oud t-shirt
-kruiskop schroevendraaier
-schroefmachine met 20 mm boor
-platte schroevendraaier
-tie wraps
-kniptangetje (als je tie-wraps graag kort afknipt)
-dubbelzijdig tape (van dat dikke zwarte schuim van 3M)

1. Plus van de accu loshalen met sleutel 10. (Kapje er tussen klemmen, dan kan de klem niet terug schieten.)
12-03-2012 Later kwam ik erachter dat het handiger en het ook meer gebruikelijk is om de min los te halen. 2 Versnellingspook helemaal los draaien. (Tegen de klok in. Ring onder pook vasthouden, anders draait leer mee.) 3 Kap om versnellingspook (waar ook asbak in vast zit) lostrekken door aan de pookzak te trekken. (LET OP! Zorg dat er geen spanning op het smalste stuk komt. Voorzichtig kracht uitoefenen zoals op de foto, dan schiet hij vanzelf los in het hoekje dat tegen de handrem aan zit. Kan ook met een schroevendraaier met bescherming ertussen, maar ik vind dit minder risico, ook al voelt het een beetje eng.) Als hij los is pak je hem er helemaal uit. Voorzichtig, want de stekker van aansteker / asbaklampje moet nog los: STAP 2 en 3 alleen van toepassing op het pre-facelift model! Facelift model heeft een andere kap om de pook!
Zie aanvullig van d-motion onderaan. Deze stappen zijn uiteraard ook anders bij een automaat.

3 Schroeven losdraaien met kruiskop zoals op de foto. Even goed opletten welke schroeven eruit komen, is later van belang. 4 Strips voorzichtig loswippen bij de middenconsole en verder lostrekken. Even goed kijken hoe het zit en rustig kracht uitoefenen, dan voel je ze vanzelf los komen. Ze zitten vast met 3 klemmetjes: 5 Radio / airco unit losschroeven door 6 schroeven los te draaien. De bovenste 2 die je ziet hoeven niet. Er zijn 2 verschillende soorten schroeven. Hou even goed bij welke waar horen. Er zitten 2 schroeven wat dieper. Gebruik een magnetische schroevendraaier. Geeft niet als ze vallen, je kan er later gewoon bij: 6 Doek of oud shirt over de pook en de middenconsole leggen ter bescherming: (Lijkt op mijn dekbed op zondagmorgen :mrgreen:) 7 Unit voorzichtig naar je toe trekken en goed stabiel neerleggen. Ik had hem zo ver mogelijk naar rechts liggen. Unit liever niet aan de draden laten hangen.

8 Brede witte stekker eruit halen. Zit goed vast! Platte schroevendraaier helpt. Niet aan de draden trekken, alleen aan het blokje. 9 Gat boren met 20mm boor voor de USB/iPhone/Audio kabel in het vakje boven de unit. Het draad van het schermpje kan er ook doorheen als je een beetje smokkelt. Blijf minimaal een cm of 2 uit de hoek, anders raak je een harde beugel. :roll: Stofzuiger erbij, anders valt alle meuk tussen de bedrading en de airbag unit. (LET OP! Je kan de draden ook laten uitkomen in het vak tussen de voorstoelen, onder je armsteun dus. Zie aanvulling van d-motion hieronder. Ik vond dit kastje een betere plek ivm navigatie op iPhone.) 10 Draad voor de microfoon doorvoeren via de zijkant van je dashboard. Dat kapje kan je er eenvoudig aftrekken. Ik heb een klein kabelgootje en een zaklampje gebruikt om de juiste route boven het dashboardkastje langs te kunnen nemen. Vermijd de scherpe aluminium randen en schroeven. 11 Draad even globaal passen tot aan de spiegel, anders heb je straks teveel over en moet je veel terugtrekken.

12 Microfoonkabel doorvoeren door de stijl van de voorruit aan de passagierskant. De kap (zit vast geklikt) komt redelijk makkelijk los als je er bovenaan even een schroevendraaier tussen steekt en vervolgens je vingers. Pas op met vieze jatten op de lichte stof. :wink: Het is even schrikken als hij los schiet, maar je kan er bijna niets aan slopen. Draad hier en daar vastzetten met tie-wraps. 13 Draad tussen voorruit en dak 'proppen'. Dit moet op gevoel; moeilijk uit te leggen. Niet te lomp, anders vervorm je de boel. Je merkt vanzelf waar hij het beste blijft hangen.

14 Microfoon op spiegel of bijvoorbeeld vlak achter het lampje. Ik vond de spiegel de beste plek. 15 Goed, met alles op z'n plek kun de alles op het blauwe kastje aansluiten. Deze heb ik met wat (dik) dubbelzijdig tape (3M, had ik nog over van een ander klusje) op de airbag unit geplakt. (Niet op de sticker! Die kan nog van belang zijn!) Overtollig snoer bij elkaar gebonden en achter + links van het kastje gestopt. De ruimte rechts heb je later nodig. Tip! Stekkers in het blauwe kastje GOED aandrukken. Ze moeten vaster dan je denkt als je voorzichtig bent aangelegd. Bij mij zaten ze te los en dat gaf allerlei storingen.
16 ISO2CAR kabel aansluiten volgens het aansluitschema en alles naar je zin wat netter bij elkaar binden met tiewraps.
Zorg voor niet al te scherpe bochten in je snoer. Hiermee voorkom je een kabelbreuk. 17 ZEER HANDIG! Even de plus op de accu hangen om te kijken of alles werkt nu je er nog bij kan. DAARNA PLUS WEER LOS! gewoon voor de zekerheid...kleine moeite. (Ik heb het schermpje los in het bakje staan op een matje anti-slip. Blijft prima staan en is zo makkelijk los te koppelen.)

18 Radio / airco unit voorzichtig terugschuiven en probeer zolang je er nog bij kan de kabels een beetje in de rechter onderhoek te drukken. Niet proppen, maar daar is de meeste ruimte over en liggen ze mooi tegen de zachte isolatie van het dashboard. Minder kans op rammelen dus.

19 Alles terug monteren en het meeste werk zit erop! Tip: radio /airco unit even goed centreren ,anders zit je later met verschillende kieren tussen de afwerkstrippen en de unit zelf.

20 Afstandbediening (vergeet niet de batterij erin te doen) op gewenste plek plakken of aan het stuur maken (zoals ik) 21 Functionaliteit Parrot checken volgens handleiding.

22 Als alles in orde is de accu aansluiten.
12-03-2012 LET OP! Later kwam ik erachter dat het loshalen van je accu vaak leidt tot het resetten van je ECU.
Dit kan absoluut geen kwaad (ik doe het elk half jaar bewust) maar het is verstandig om je auto 10 minuten stationair te laten draaien als je hem hierna weer start. (Gaspedaal NIET aanraken.) Het hoeft niet per se, maar mijn ervaringen hiermee zijn goed.
Dan leert de ECU het ideale stationaire toerental namelijk meteen in. Daarna ook niet meteen gaan trappen, maar even een dagje of het liefste 200 km normaal rijden. De ECU leert dan o.a. je rijgedrag en wat verhoudingen opnieuw in.
Doe dit niet vlak voor een APK keuring, want de ECU heeft ongeveer 200 kilometer nodig om alle diagnostiek in te leren.
Tot die tijd kunnen er wat opstart codes (o.a. opwarmen lambda) verschijnen. (Niet te verwarren met foutcodes, dat zijn het dus niet!)

23 Parrot met USB stick updaten volgens de handleiding.

Gefeliciteerd! Het is gelukt. Wees trots op uzelf. Ruk een fles hop los om uw kunde te vieren! :mrgreen:

Gewijzigd: 10-08-2011
Bijdrage van Wim AKA d-motion! Heeft een facelift Legacy IV. Nu hebben nog meer Legacy rijders wat aan deze 'handleiding'.

Even for the record: Dankzij Wim zijn tips en enthousiasme kwam ik op het idee om ook de Parrot MKi9200 aan te schaffen,
dus mijn handleiding is mede aan hem te danken. :-D

d-motion schreef:Aanvulling Legacy 2007 Facelift

Aangezien de facelift bij de Legacy 2007 ook consequenties heeft gehad voor de middenconsole post ik hierbij even een aantal extra foto’s die het wat kunnen verhelderen.

Middenconsole. 3 Trek het leer een klein beetje vanuit de zijkant naar het midden en de ring zal los komen. Hierna kun je de knop met het leer van de stang halen. 4 Verwijder de strips. Het makkelijkste is dit door vanaf onder een beetje aan de stip te trekken en herhaal dit ook aan de andere kant. 4.1 De asbak met de 12V aansluiting kun je nu naar onderen trekken. 9 Aanvulling De multi kabel is eenvoudig door de middenconsole te geleiden naar het vak tussen de stoelen. Dit moet je alleen wel vanuit het vak doen want de connectoren kunnen niet door de opening die reeds in het vak zit. De middenconsole hoeft dus gelukkig niet uit elkaar.

17 Wanneer je even kijkt om te zien of alles werkt controleer gelijk of de Parrot bij het afzetten van het contact ook Goodbye! of Tot Ziens! op het scherm verschijnt. Wanneer dit niet het geval is moet je de Constante 12V (rode draad met zekering) en geschakelde 12V (oranje draad met zekering) omwisselen en controleer opnieuw of de Parrot Goodbye! of Tot ziens! op de display staat.
Laatst gewijzigd door Rookbom op wo, 14 mar 2012, 10:00:07, 12 keer totaal gewijzigd.
Jeroen - レガシィツーリングワゴン BP5 2.0R

wagon mafia - daily driven - genuine JDM parts - handling>power - OEM+

marc-kloppers
Lid
daily subaru: Subaru Legacy I GX 2,2 4x4
Contacteer:

Re: Parrot MKI9200 installeren in Legacy IV.

Ongelezen bericht door marc-kloppers » vr, 05 aug 2011, 12:29:02

heeey,

netjes gedaan !!

altijd handig om te zien hoe het een beetje in elkaar zit, ben altijd bang om lijstjes aftebreken als er ergens nog een verborgen schroefje zit (en zeker als het auto's van klanten zijn)

gr. marc
スバル 日本 力

subaruroy
SYC addict
daily subaru: Een dark Gray Subaru Forester 2.0 Automaat uit 2008

Re: Parrot MKi9200 installeren in Legacy IV.

Ongelezen bericht door subaruroy » za, 06 aug 2011, 19:56:53

goed en mooi gedaan deze uitleg
daar hebben we wat aan :duimpie: :duimpie: :duimpie:
ga zo door :kwijlkwijl: :kwijlkwijl:
mean and evil Dark Gray Forester Driver
ex Mean And Evil Eurban Gray Forester Driver
ex Mean End Evil Premium Silver Impreza wrx driver
ex Mean And Evil Green Forester Driver

Impreza_rijder
Junior Lid
daily subaru: Subaru Impreza 1.5 CZ SportWagon

Re: DIY / How To: Parrot MKi9200 installeren Legacy / Outbac

Ongelezen bericht door Impreza_rijder » do, 09 feb 2012, 10:09:28

Dat wordt echt een rotklus dus in mijn Plus :P Bedankt in ieder geval, ik ga me hier druk mee bezig houden

Rookbom
Lid
daily subaru: MY06 Legacy BP5 2.0R

Re: DIY / How To: Parrot MKi9200 installeren Legacy / Outbac

Ongelezen bericht door Rookbom » wo, 14 mar 2012, 09:37:34

Impreza_rijder schreef:Dat wordt echt een rotklus dus in mijn Plus :P Bedankt in ieder geval, ik ga me hier druk mee bezig houden
En? Is het gelukt? :-)
Jeroen - レガシィツーリングワゴン BP5 2.0R

wagon mafia - daily driven - genuine JDM parts - handling>power - OEM+

Plaats reactie