EJ-serie motoren in L1/L2

Ben je bezig met iets speciaals? Een Turbo op je Mini-Jumbo of een 6-cilinder boxer in je Impreza? Maak er een leuk verslag van of stel je vragen als je er niet meer uitkomt!
LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

EJ-serie motoren in L1/L2

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » wo, 07 mar 2007, 08:23:51

Ik zal in dit topic een overzicht proberen samen te stellen van alle onderdelen die je nodig hebt om een Impreza of Legacy motor in een L1/L2 te bouwen.

Motorruimte:
1. Motor EJ20 of EJ22 (EJ18 is de moeite niet, hou dan de EA81 of EA82)
2. Inlaatspruitstuk met bedrading (met alle stekkers) behorend bij motor
3. Luchtfilterhuis met MAF sensor
4. Plastic buis tussen MAF sensor en motor
5. Uitlaatspruitstuk incl. lambdasonde
6. Ignitor (ontstekingsmodule, zit middenop schutbord bij trekstang motor)
7. Schutbordkabelboom (deels ook in interieur)

Interieur:
1. Schutbordkabelboom (deels ook in motorruimte)
2. ECU
3. Brandstofpomprelais
4. Ontstekingsrelais
5. Radiatorfanrelais

Verder heb je nodig:
1. Universele brandstofpomp buiten tank (minimaal 3 bar druk)

Zal het lijstje steeds verder aanvullen in post #1, daaronder is dan ruimte voor reacties en tips!

Gebruikersavatar
SP-Boxer
SYC addict
Berichten: 2935
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 15:27:08
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3
Locatie: Veldhoven

Ongelezen bericht door SP-Boxer » do, 08 mar 2007, 08:16:52

Ik vrees echter dat bij een turboblok, een EJ non-turbo bak ook niet zal volstaan. Je zult dan aan de turbo bak met hydro koppeling moeten.

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » do, 08 mar 2007, 08:34:51

De 2WD bak van een Legacy 1.8 of een Impreza 1.6 heeft kleinere asstompjes dan een Legacy 2.0 2WD en alle 4WD bakken.

Dus misschien past van een 2WD Leone de aandrijfassen wel gewoon op de bak van een Legacy 1.8!!! Dat zou een mooie swap zijn, hoef je ook niet met dure pasplaten te klooien.

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » vr, 09 mar 2007, 22:58:39

wat voor een doel heeft een krukas van een 2.5 in een 2.2 ??

Gebruikersavatar
SP-Boxer
SYC addict
Berichten: 2935
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 15:27:08
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3
Locatie: Veldhoven

Ongelezen bericht door SP-Boxer » zo, 11 mar 2007, 22:31:42

oldskoolscooby schreef:wat voor een doel heeft een krukas van een 2.5 in een 2.2 ??
Je maakt dan van je 2.2 eigenlijk een 2.35. Meer slagvolume dus, wat een hogere maximaal koppel kan genereren.
Dit is wat ik van plan ben met een 2.2 closed deck turbo :wink:

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » ma, 12 mar 2007, 11:50:25

Maar niet elke 2.5 krukas is daarvoor geschikt.

:wink:

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » wo, 14 mar 2007, 13:03:25

zeg marnix

hoe kunnen we erachter komen of de assen van L1 of L2 turbo op een 1.6 of 1.8 bak passen. ik zie hier in de buurt niemand staan die zo,n bak aanbied :roll:

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » wo, 14 mar 2007, 13:55:01

O.S., zoek even in je boeken op wat voor spiebanen de aandrijfassen van een L2 turbo hebben en de L2 1600.

Ik meen dat de ene 25 en de andere 23 heeft.

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » wo, 14 mar 2007, 14:11:44

ik vond het niet 1.2.3. in het boek, dus heb ik buiten gemeten en geteld.

de L1 assen van de pickup 4wd is buiten diameter 26mm, en hebben 23 tandjes

de L2 turbo assen van de 4wd is de buiten diameter 29 mm, en hebben 25 tandjes

ik weet dus niet hoe het bij de L1 & L2 2wd assen zit :roll:



ps had je misschien nog gekeken hoe zwaar de 2.2 motor is??

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » wo, 14 mar 2007, 14:21:25

OK, nu moet ik alleen nog kijken hoe het zit met Legacy bakken! In de boeken vind je dat in hoofdstuk 4 (niet onderdeelboek maar technische handleiding) daar staat ook hoe je de assen kunt identificeren zonder tandjes te tellen!

Gewichten incl. vliegwiel en koppeling:

EJ20E/EJ22E weegt 118 kg (enkelnokker)
EJ20D/EJ25D weegt 128 kg (4 cam)
EJ20H weegt 168 kg (twin turbo)

Gebruikersavatar
SP-Boxer
SYC addict
Berichten: 2935
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 15:27:08
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3
Locatie: Veldhoven

Ongelezen bericht door SP-Boxer » wo, 14 mar 2007, 14:35:50

Assen zijn te identificeren aan de ringen die erop zitten. Ze zijn mij nog nooit opgevallen op de as zelf, maar er zijn 3 varianten geloof ik, met 1, 2 en 3 ringen :wink:




Oe, 118kg is best licht! :D
Laatst gewijzigd door SP-Boxer op wo, 14 mar 2007, 14:36:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » wo, 14 mar 2007, 14:36:47

inderdaad hoofstuk 4 staat de 2wd 1300 en 1600 23 spie-banen hebben. de 1800 gewoon en inspuit ook wel, maar die hebben een spie door de as heen.

bij de 1800 gewoon, inspuit en turbo 4wd staat er MT (schakel) 25 spiebanen, en AT (automaat) 23 spiebanen.

gewicht van de 1800 motor heb ik nog niet zien staan

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » wo, 14 mar 2007, 14:42:55

Gewichten staan alleen in de boeken van de 1300, 1600 en 1800 L1!

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » wo, 14 mar 2007, 14:45:35

hopelijk vinden we een bak waar de assen zo op passen, dat scheelt wel een hoop tijd en geld :wink:

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » wo, 14 mar 2007, 15:27:12

Volgens mij is 1.6 Impreza 2WD en 1.8 Legacy 2WD met 23 spies, en Legacy 2.0 2WD met 25 spies!

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » wo, 14 mar 2007, 15:29:28

Marnix schreef:Volgens mij is 1.6 Impreza 2WD en 1.8 Legacy 2WD met 23 spies, en Legacy 2.0 2WD met 25 spies!
:shock: dat zou gunstig zijn. ik heb inderdaad eens gelezen op een australise site, dat die een ej20T motor en bak met de assen van L1 of L2 hadden

maar welke bak zou jij dan nemen, de 1.6, 1.8 of de 2.0??

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » di, 03 apr 2007, 13:42:40

hoeveel toeren draait een 2.2 motor eigenlijk :roll: en wat is het verbruik van zo,n motor

en hebben die eerste 2.2,s ook een kat erachter??

Gebruikersavatar
SP-Boxer
SYC addict
Berichten: 2935
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 15:27:08
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3
Locatie: Veldhoven

Ongelezen bericht door SP-Boxer » di, 03 apr 2007, 14:04:16

oldskoolscooby schreef:hoeveel toeren draait een 2.2 motor eigenlijk :roll: en wat is het verbruik van zo,n motor

en hebben die eerste 2.2,s ook een kat erachter??
Alle 2.2's hebben hier een kat. En ze draaien net geen 7000 toeren :wink:

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » di, 03 apr 2007, 14:12:35

ik weet niet of ik het mis heb, maar de toerenteller van de L1 word op de bobine :?: :oops: aangesloten. de teller gaat nu bij 5500 toeren in het rode gebeid. dan doe ik dat omschilderen met een penseeltje naar bv 6500 of 7000 :)


verder ik ben aan het passen en meten. de gaten van de motorsteunen in het subframe van de L1, staan gemiddeld 35 cm uit elkaar (kan wat schuiven ermee)
vanaf de voorkant bak, naar de motorsteungaten is 8.5 cm.

hoeveel liggen de gaten (waar de motorsteunen invallen) uitelkaar bij de legacy2.2 motor. en hoeveel is vanaf daar tot aan de achterkant motor??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast