Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder problemen

Ben je bezig met iets speciaals? Een Turbo op je Mini-Jumbo of een 6-cilinder boxer in je Impreza? Maak er een leuk verslag van of stel je vragen als je er niet meer uitkomt!
Subguz

Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder problemen

Ongelezen bericht door Subguz » do, 10 jan 2008, 18:20:17

:?: Hoi, mijn legacy 18 gl Awd ( 1991)verbruik veel olie (als ik doorrij 1 (of meer) liter op 300 km).
Voor de rest is de auto prima (het is niet mijn eerste subaru), Gekocht van eerste eigenaar waarbij het gaspedaal enkel een veerweg had van een halve centimer. Dit wat trachten te veranderen en zo het olieverbruik veroorzaakt. (nu is de veerweg prima)
zou graag de motor vervangen door een 2 liter of 2.2 .
Enkele vragen:
1) geeft het problemen als je een motor van legacy 2 liter in een 18 legt?
2) geeft het problemen als de motor van een 2 wiel aangedreven model komt?
3) Heb goede motor op het oog , maar er is geen ecu en kabelboom bij, zijn deze nog voor een schappelijke prijs te vinden?
4) zou het nog leuk rijden (andere versnellingsverhoudingen).
kan de 2.2 ook in de legacy 18 gl? (heeft er iemand er nog een?)
Wie kan me wat info geven? ik zou graag met mijn Legacy blijven rijden, het is n'n echt te allround car.
groetjes en alvast bedankt

Subguz

Gebruikersavatar
Leone station turbo
SYC addict
Berichten: 4328
Lid geworden op: za, 03 mar 2007, 17:50:35

Ongelezen bericht door Leone station turbo » do, 10 jan 2008, 18:37:16

hallo subguz

welkom op ons forum met een legacy

over je vragen
1 nee je kunt zo een 2.0 of 2.2 inbouwen, maar je moet wel alle delen van de motor hebben. de 1.8 heeft nl een onsteking op de zijkant van het blok, dit heeft de 2.0 en 2.2 niet
ook past geloof ik het inlaat traject van een 1.8 niet op een 2.0/2.2 en visaversa 2.0/2.2 niet op 1.8

2 nee dat maakt niets uit, je kunt een 2.2 op de bak van een 1.8.

3 kabelboom heb je waarschijnlijk niet nodig, maar wel de ecu en mafsensor,s die is nl anders van een 2.0 of 2.2. ik weet waarschijnlijk wel een ecu uit te halen, maar zal niet echt goedkoop zijn. beter is om een complete rijdende ( eventueel met schade 2.0 of 2.2 te kopen en alles om zetten

4 de 2wd bak van een 1.6 en 1.8 hebben wel kortere overbrengingen, en zal dus sneller trekken, maar langzamer lopen. icm met een 2.2, vermoed ik dat je de 8 á 8.5 sec naar de 100 wel kunt halen

houd ons op de hoogte suc6 :wink:

mvg marcel

Toon

Ongelezen bericht door Toon » do, 10 jan 2008, 23:12:56

Belangrijke vraag is ook is het injectie systeem het zelfde, multipoint en singlepoint zijn volgens mij niet uitwisselbaar, de electronica en de computer zijn niet gelijk.

Gebruikersavatar
Deimos000
Moderator
Berichten: 2258
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 17:21:54
daily subaru: None
Locatie: Ede
Contacteer:

Ongelezen bericht door Deimos000 » vr, 11 jan 2008, 10:30:40

hallo en welkom op SYC :)

Subguz

Ongelezen bericht door Subguz » vr, 11 jan 2008, 16:31:04

:D Hoi beste Subdrivers,


Bedankt voor al de tips en warm onthaal op jullie forum!

Ben ondertussen al volop aan het zoeken naar een schade of betaalbare 2.2. voor motordonor. Lijkt me beste oplossing, een andere kopen zou ook kunnen , maar dan zit je wel met de hogere verzekering en tax. Zou wel gemakkelijker zijn, toch is het denk ik wel leuk als je met een 2.2 even kunt optrekken met op de achterkant een 18 plaatje. Op mijn legy zit ook een duel handle shift. Dan kan je aan het stoplicht wel even een sprintje mee trekken..
Ik heb een goede vriend die het blok voor een prikje kan inbouwen, afwerken kan ik zelf. Er zelf wat aan sleutelen heeft ook waarde (kwality time) al ben ik zeker geen expert.

Groeten Subguz

LeoneTurbo
SYC addict
Berichten: 4149
Lid geworden op: do, 01 mar 2007, 17:42:38

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » za, 19 jan 2008, 16:11:07

Je kunt het onderblok van een 2L of 2.2L pakken, en de koppen van de 1.8 gebruiken met de koppakkingen van de 2L of 2.2L.

Heb hiervoor laatst ook een 2L blokje voor geleverd en dat gaat prima!

Gebruikersavatar
Twan
Junior Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: vr, 14 dec 2007, 12:42:58
Contacteer:

Re: Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder probl

Ongelezen bericht door Twan » do, 07 feb 2008, 16:38:31

Zo duur zijn de Legacy´s niet, ik zou lekker een kant en klare Legacy 2.0 of 2.2 pakken. En wat scheelt de verzekering van een 1.8 nou met een 2.2, 50 euro op jaarbasis (WA?). Nee, ik zou er niet aan beginnen.

En verwacht geen spectaculaire vermogenstoename als je van een 1.8 naar een 2.0 of 2.2 gaat. 1.8 = 103 pk, 2.0 = 116 pk (dat verschil is dus haast niet merkbaar) en de 2.2 heeft 136 pk. Van 103 naar 136 is merkbaar, maar voor dat nihile verschil zou ik al die moeite niet in je auto stoppen.

Als je een beetje je best doet, kun je met gesloten beurs overstappen van 1.8 naar 2.0 en bespaar je dus de kosten voor de ombouw. En zoals gezegd zal je verzekeringpremie niet zoveel stijgen. Het is iig niet af te zetten tegen de ombouw.

Gebruikersavatar
Twan
Junior Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: vr, 14 dec 2007, 12:42:58
Contacteer:

Re: Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder probl

Ongelezen bericht door Twan » do, 07 feb 2008, 18:28:08

Ja, maar wil je daar al deze moeite voor gaan doen? Ga je bijvoorbeeld veel met de caravan op vakantie oid? Enneuh, een Legacy 2.0 en 1.8 van deze bouwjaren verschillen gebruikt haast niks van prijs.

Gebruikersavatar
SP-Boxer
SYC addict
Berichten: 2935
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 15:27:08
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3
Locatie: Veldhoven

Re: Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder probl

Ongelezen bericht door SP-Boxer » wo, 13 feb 2008, 16:49:04

2.2 is aanzienlijk pittiger dan een 2.0. Komt bij dat de verzekering ook veel scheelt tov. een 1.8 en wat te denken van de wegenbelasting??? De conversie verdien je op die manier in een paar jaar al weer terug :wink:

Gebruikersavatar
Twan
Junior Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: vr, 14 dec 2007, 12:42:58
Contacteer:

Re: Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder probl

Ongelezen bericht door Twan » wo, 13 feb 2008, 18:36:56

Tja, ik zou er niet op besparen, dan maar een originele 8) Maar dat mag de TS lekker zelf beslissen :P Als het verschil in verzekeringspremie je al te duur is, wat dan wel niet met de brandstofkosten... Een 2.2 blijft natuurlijk wel een heerlijke Legacy 8)

Maareh deze Legacy 1.8 is wss trouwens ook geen AWD, een 2.2 standaard wel :P

Gebruikersavatar
SP-Boxer
SYC addict
Berichten: 2935
Lid geworden op: di, 27 feb 2007, 15:27:08
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3
Locatie: Veldhoven

Re: Vervanging 18gl legacy door 2liter, kan dit zonder probl

Ongelezen bericht door SP-Boxer » wo, 13 feb 2008, 19:19:56

Verschil in premie is aanzienlijk meer dan 50,- Die 50,- valt mee.
Verbruik 2.2 is gelijk aan dat van een 1.8. 1.8 moet veel harder werken.

Ik lig er allemaal niet zo wakker van, ik heb tenslotte een echte GX :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten