Aankoopadvies: Legacy

Ben je op zoek naar een Subaru, maar je weet niet hoe of wat? Stel hier je vragen.
Easy
Junior Lid

Re: Aankoopadvies: Legacy

Ongelezen bericht door Easy » di, 14 okt 2008, 13:43:31

Ik ben een afstuderend student die opzoek is naar een ruime auto die lekker snelweg rijdt om mee op wintersport te gaan (ik ga nl. minimaal 4 weken skien en dan is het wel zo prettig om een auto te hebben). Vervolgens kreeg een nog een ingeving .. als ik de aanschafkosten van de auto onder de 500 euro houd kan ik er komend jaar amsterdam-dakar mee gaan rijden. ;)

Een toyota 4x4 is de voor de hand liggende keuze, maar zie die maar eens te vinden voor zo'n prijs. Vervolgens kwam ik Subaru Legacy's van '93 en '94 tegen op tweedehandsauto-sites en deze bleken zeer betaalbaar. Nu weet ik verder echter niet hoe 'slim' deze aanschaf zou zijn.

1. Hoe betrouwbaar zijn deze auto's?

2. Wat is de achileshiel van deze auto? dwz. welke onderdelen sneuvelen het snelst? Wat zijn aandachtspunten bij aanschaf?

3. Welk kilometrage mag men van deze auto's verwachten? (Ik zag enkele auto's staan met bijna 400.000km op de teller. Mag ik concluderen dat een Legacy dat meestal wel haalt en dat een auto met 250.000km op de teller dus nog wel een tijdje probleemloos door kan?)

4. Kunnen noord Afrikaanse monteurs met deze auto's overweg en zijn er onderdelen beschikbaar in noord Afrika? (Misschien heeft er iemand al een keer een dergelijk tripje ondernomen)

Alle andere tips en info is ook van harte welkom!

Onno Bras
SYC addict

Ongelezen bericht door Onno Bras » di, 14 okt 2008, 14:18:26

Easy schreef:Ik ben een afstuderend student die opzoek is naar een ruime auto die lekker snelweg rijdt om mee op wintersport te gaan (ik ga nl. minimaal 4 weken skien en dan is het wel zo prettig om een auto te hebben). Vervolgens kreeg een nog een ingeving .. als ik de aanschafkosten van de auto onder de 500 euro houd kan ik er komend jaar amsterdam-dakar mee gaan rijden. ;)

Een toyota 4x4 is de voor de hand liggende keuze, maar zie die maar eens te vinden voor zo'n prijs. Vervolgens kwam ik Subaru Legacy's van '93 en '94 tegen op tweedehandsauto-sites en deze bleken zeer betaalbaar. Nu weet ik verder echter niet hoe 'slim' deze aanschaf zou zijn.

1. Hoe betrouwbaar zijn deze auto's?
2. Wat is de achileshiel van deze auto? dwz. welke onderdelen sneuvelen het snelst? Wat zijn aandachtspunten bij aanschaf?
3. Welk kilometrage mag men van deze auto's verwachten? (Ik zag enkele auto's staan met bijna 400.000km op de teller. Mag ik concluderen dat een Legacy dat meestal wel haalt en dat een auto met 250.000km op de teller dus nog wel een tijdje probleemloos door kan?)
4. Kunnen noord Afrikaanse monteurs met deze auto's overweg en zijn er onderdelen beschikbaar in noord Afrika? (Misschien heeft er iemand al een keer een dergelijk tripje ondernomen)
Alle andere tips en info is ook van harte welkom!
1 HEEEEL betrouwbaar, kijk of je een 2.2 GX kunt vinden ! Anders een 2.0 maar met AWD voor 500 euro is heel lastig!
2 Wellicht dat bij zwaar gebruik toch als eerste homokineten zich aandienen, verder kan ik weinig bedenken.
Een auto met 250.000 a 300.000 in welke staat is de koppeling ??
3 Vaak minimaal 200.000 bij aanschaf max 400.000 motorisch gezien?!
4 De techniek is niet zo moeilijk en uitlezen kan je dmv het check engine lampje en een codeboek ook zelf doen!!
de mechanische onderdelen kom je allemaal relatief makkelijk bij en zitten niet moeilijk in elkaar, (echter een wiellager van een volvo 740 zullen ze daar ook niet voorhanden hebben toch ?
5 Een legacy rijdt heel fijn !!! :duimpie:
http://www.HetPandje.Blogspot.com

LeonBrigitte
SYC addict
daily subaru: Impreza plus 1.6 GL bwj 1999 GROEN 189.000km
Iveco 2.8TD
Contacteer:

Ongelezen bericht door LeonBrigitte » di, 14 okt 2008, 20:30:24

Ik rijd geen Leggy maar weet wel dat als je voor toyata zou willen kiezen dit zeker geen verkeerde tweede keus is.
Is nm familie van elkaar en natuurlijk is subaru beter.

Zie alleen al het WRC gebeuren.

niksnut

Ongelezen bericht door niksnut » wo, 15 okt 2008, 12:52:01

Gewoon een hele goede keuze. Naar mijn mening (en van horen zeggen) dat de 1.8 motor toch wel degene is met de minste storingen. Zelf ook 2 jaar rond gereden met een leggie 1.8 DL uit 1992. gekocht voor 400 en verkocht voor 500 euro. Zonder kosten 2 jaar gereden hahaha hahaha hahaha .
Let altijd wel op ashoezen en de koppeling. Vooral bij de hoge kilometer standen die deze auto's bereiken.
Voor de rest , Als er maar olie en koelvloeisof in zit (en benzine natuurlijk)

Suc6

Onno Bras
SYC addict

Ongelezen bericht door Onno Bras » wo, 15 okt 2008, 13:09:14

je auto staat te koop hier op het forum!!!

Kijk snel

http://www.subaru-youngtimers.com/forum ... f=5&t=3150
http://www.HetPandje.Blogspot.com

Easy
Junior Lid

Ongelezen bericht door Easy » vr, 17 okt 2008, 15:22:41

Bedankt voor het commentaar:

Ik heb nu voor mezelf de volgende aandachtspunten op een rijtje gezet:

Ashoezen
Koppeling
Distributie riem
Remblokken + Schijven
Accu
Banden (profieldiepte)

Ik ga dit weekend misschien ff kijken voor een 2.2 GX AWD ...

Easy
Junior Lid

Ongelezen bericht door Easy » za, 18 okt 2008, 10:42:01

Die 2.2 GX AWD was al weg ... :(

Maarja .. ik blijf de zaken online gewoon in de gaten houden, ik heb de auto pas eind januari nodig. :wink:

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » za, 18 okt 2008, 13:20:26

Old Subarus never die, they just get faster!!

SP-Boxer
SYC addict
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3

Ongelezen bericht door SP-Boxer » za, 18 okt 2008, 23:16:48

Die is allang verkocht en opnieuw te koop aangeboden door de nieuwe eigenaar. Prijs nu weer van 1250,- naar 1000,- gezakt meen ik.
"I feel Legacy"

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » zo, 19 okt 2008, 08:34:24

SP-Boxer schreef:Die is allang verkocht en opnieuw te koop aangeboden door de nieuwe eigenaar. Prijs nu weer van 1250,- naar 1000,- gezakt meen ik.
ouw, dat wist ik niet :?

edit: ik zie inderdaad op marktplaats dat die op 4-10 is geplaatst, en verkocht bij staat, maar volgens VWE is die voor het laatst op 29-9 op naam geschreven.
Old Subarus never die, they just get faster!!

Easy
Junior Lid

Ongelezen bericht door Easy » do, 06 nov 2008, 19:34:49

Dankzij Barry ben ik nu de trotse bezitter van een Legacy 2.0GL AWD uit '94. Het was ff wennen aan de besturing van een Subaru (de auto is niet al te subtiel met schakelen e.d.). Maar als het ijs eenmaal gebroken is, wat een lekkere auto!

Als een gewone (licht getunede) 2.0 al zo lekker rijd, dan zal een Legacy turbo wel helemaal bruut zijn. ;)

Iedereen bedankt voor het advies & Barry nogmaals bedankt voor de auto!

En dan te bedenken dat mijn familie en kennissen me voor gek verklaarden dat ik zo'n zware auto wou ipv. een swiftje ofzo. Ik betaal graag iets meer aan benzine en maandlasten, je krijgt het er in rijplezier dubbel en dwars voor terug!

SP-Boxer
SYC addict
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3

Ongelezen bericht door SP-Boxer » do, 06 nov 2008, 19:49:06

Bekend verhaal. Toen ik 3.5 jaar geleden mijn eerste Legacy (sowieso eerste auto) kocht. Riep iedereen ook dat het onnodig duur was en zonde.

Niets is minder waar. Ik was al dol op die auto's maar het is alleen maar erger geworden. Ik heb er nu al 2 en om de kosten te "drukken" nog een kleintje erbij ook :mrgreen:
"I feel Legacy"

Easy
Junior Lid

Ongelezen bericht door Easy » vr, 07 nov 2008, 11:15:39

Het is ook mijn 1e auto en ik heb mijn rijbewijs ook nog niet zo lang (sinds augustus). Ik overigens wel redelijk wat verschillende auto's gereden voor iemand die pas zo kort zijn rijbewijs heeft: Toyota Yaris (les-auto), Opel Astra diesel (les-auto), Diverse Volvo's (850, V70, S40) van ouders en familieleden, en de nieuwe Renault Laguna diesel (lease bak van mijn Pa). Alleen de renault heeft een vergelijkbare acceleratie, maar een diesel maakt niet graag veel toeren. Daarnaast is het onderstel van die Laguna zachter en is voorwiel aandrijving zoiezo jammer.

Om een lang verhaal kort te maken ik ben blij verrast met de Legacy!

PS: Ze doen bij Volvo echt iets fout: als je het 2.0 5-cilinder blok van mijn moeders 850 (ook uit '94) vergelijkt met het 2.0 blok in de legacy (is overigens maar een 4 cilinder, toch?) is het echt een wereld van verschil! Hoewel mijn Legacy wat makkelijker 'ademt' met een race filter en uitlaat ;)

Plaats reactie