Pagina 1 van 1

E12 E10 Libero

Geplaatst: vr, 11 nov 2011, 21:09:41
door LeonBrigitte
Wie o wie kan me nog eens de verschillen vertellen of licht het aan het bouwjaar?

Libero heb ik eens gezien als "grote" bus.
De kleine was meen ik de E10 en de grote E12.

Nu worden deze beide busjes E12 genoemd. :?

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: vr, 11 nov 2011, 21:45:59
door LeoneTurbo
E10 is 1.0 3-pitter en E12 is 1.2 3-pitter. Laatste bouwjaren van de E-serie was de E10 er niet meer.

Probleempunten zijn vooral de uitlaten en die zijn stervensduur en een kutklus om te vervangen. Als je per sé zo'n ding zoekt zou ik één van de laatste met injectie zoeken.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: za, 12 nov 2011, 01:01:41
door LeonBrigitte
Dus die grijze kan dan een e12 zijn?

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: za, 12 nov 2011, 02:35:01
door Cha_cha
Die op de eerste foto is het laatste model en was de E-wagon. Leverbaar in 2 uitvoeringen. De DX en SDX. De DX had geen glazen schuifdak, geen inschakelbare AWD en geen bumpers in carrosseriekleur. Ze hadden telkens een 1.2 injectiemotor 3 cylinder van de Justy.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: za, 12 nov 2011, 08:37:00
door Rene-B
Cha_cha schreef:Ze hadden telkens een 1.2 injectiemotor 3 cylinder van de Justy.
Volgens mij klopt dat niet helemaal..
De motor uit zo'n busje past niet in een justy..
Ligt aan de opbouw omdat de cylinders plat liggen ivm de beschikbare ruimte..

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: za, 12 nov 2011, 09:05:57
door LeoneTurbo
Het is vrijwel dezelfde motor maar met een paar kleine aanpassingen zodat de motor plat kan liggen.

Het boessie is in drie modellen gemaakt, eerste 1981-1985 (alleen met 1.0) en daarna 1986-1994 als E10 en E12 (1.2 carburateur maar gewoon 8-klepper i.p.v. 12-klepper Justy 1.2). Het laatste model E-serie was van 1992 t/m 1998 leverbaar en uitsluitend als 1.2 injectie (nog steeds 8-klepper zie ik net in de onderdelencatalogus).

Ik heb nog wel een setje werkplaatshandboeken.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: za, 12 nov 2011, 09:12:15
door pietje555
Ook (zeker bij de eerste modellen) bij de E12 injectie waren er uitlaatproblemen (en toen waren ze zo goed als nieuw)

Blijf het wel een uniek model vinden, zeker met awd en glazen dak.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: za, 12 nov 2011, 10:31:24
door LeonBrigitte
De bovenste auto zou volgens RDW geen apk meer hebben. Word in advertentie niks over verteld. Beide zien er op foto goed uit. De grijze zou de luxe uitvoering moeten zijn. Mijn smaak gaat toch meer voor de blauwe. Maar beide konden ze wel bevallen.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 10:33:26
door SP-Boxer
Toch niet voor jezelf opzoek naar zo'n (gay)bus? Ik kan me niet voorstellen dat jij daar lekker in zit...

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 11:12:40
door erichendri
Ik zou voor de grijze gaan want die lijkt mij veiliger door de grote voorbumpert.
Heb daar ook wel eens naar gekeken vroeger in mijn mazda tijd.
Mede doodat hij er leuk uit zag en natuurlijk de 4WD.
Mazdabusje uit die tijd had toen ook al zo'n veilige bumpert.
Had wel de bijnaam "dikke lippenbus" gekregen toen maar ja beter zo'n bumpert
dan gelijk je voeten in mekaar bij een aanrijding.
Heb door een aantal mazda busjes met schade wel gezien
dat hij door die vorm wel funtioneel en veilig was.
Dat zal bij die grijze dan ook wel zo zijn.
Maarre, heb je er al een keer ingezeten????
Heb ik toen wel gedaan op de RAI in die tijd en kon er wel redelijk in zitten vond ik.
Ben zelf nog steeds 1.85 meter lang(wel ietsjes zwaarder).

Eric :mrgreen: :mrgreen:

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 13:15:53
door LeonBrigitte
Ik ben op zoek naar iets met ruimte, dat kan dus een busje zijn een station of een grotere aanhanger. Ben een hoop plussen en minnen weg aan het strepen. Ik wil langzaam aan wat meer voor me zelf gaan werken. Maar wil het goed en goedkoop aanpakken.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 15:01:49
door LeoneTurbo
Ik dennk dat die grijze beter zal bevallen. Is gewoon flink moderner en rijdt prettiger. Ik heb eens een blokje in zo'n ding gedaan toen ze net geintroduceerd werden en die gingen best vooruit met die injectiemotor (en korte bak).

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 15:15:40
door LeonBrigitte
qua laden en ruimte ben ik beter uit met de blauwe. De grijze heeft nog een hoop vraagtekens mbt eigenaar en technische staat.

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 15:37:59
door LeoneTurbo
Eigenwijs :mrgreen:

Re: E12 E10 Libero

Geplaatst: zo, 13 nov 2011, 15:48:47
door LeonBrigitte
O nee hoor maar de advertentie van die grijzen heeft gewoon wat vraagtekens. Als ook bij RDW kentekeninfo. Qua uiterlijk en bv panorama dak zou ik ook voor de grijze gaan. Maar we zijn aan het orienteren en wil zeker niet snel beslissen.