Hella's aansluiten met schakelaar op het dashboard en more!

Voor vragen over electronica, audio en al het andere waar draadjes aan zitten.
Tom_G
Nieuw lid

Hella's aansluiten met schakelaar op het dashboard en more!

Ongelezen bericht door Tom_G » do, 13 jun 2013, 01:03:33

Waarde lezer,

Hulp gevraagd, ik wil graag weten hoe ik het veiligst en best 2x Hella 220 jumbo's kan aansluiten.
Ik begin van scratch en wil graag op het snijvlak van veiligheid, kosten en kwaliteit uitkomen.

Tevens heb ik nog meer ansluB vragen m.b.t. de carbagerun.

1x ADJ rookmachine (Max. 380 watt) (Mooie sinus de grootste vermogensvraag is van een verwarmingselement)
1x ADJ Lazer (Max. 18 watt)
6x LED-units (Max. 2 watt per unit een unit bevat 3 LED-Lampjes) (Voor de geïnteresseerde 4 blauwe units en 2x wit)
2x Hella 220 Jumbo (Max. 55 watt)

Nu heb ik een 55 ampere (Geïnstalleerd) en een 45 ampere accu (Gaat mee op reis)

Wat is wijsheid,

Wat gaat er nog meer mee op reis. Laptop, Tablet en TOMTOM en de nodige telefoon- en fotocameraopladers. Van deze wilde we het meeste via een 400 watt Black&Decker 12v/220v omvormer oplossen. Mijn kennis is niet toereikend.
So let me know als je zin en lol hebt in het oplossen van mijn vraagstuk.

Groet,

Tom

Antonie
Forum eigenaar
daily subaru: '96 LegacyII 2.5 DOHC 4wd
Contacteer:

Re: Hella's aansluiten met schakelaar op het dashboard en mo

Ongelezen bericht door Antonie » do, 13 jun 2013, 08:19:34

Klinkt als een klusje voor wesley (djwezzz alhier)

DJWezzz
Junior Lid
daily subaru: Subaru Legacy 2 2.0L

Ongelezen bericht door DJWezzz » do, 13 jun 2013, 21:59:46

Tom_G schreef:Waarde lezer,

Hulp gevraagd, ik wil graag weten hoe ik het veiligst en best 2x Hella 220 jumbo's kan aansluiten.
Ik begin van scratch en wil graag op het snijvlak van veiligheid, kosten en kwaliteit uitkomen.

Tevens heb ik nog meer ansluB vragen m.b.t. de carbagerun.

1x ADJ rookmachine (Max. 380 watt) (Mooie sinus de grootste vermogensvraag is van een verwarmingselement)
1x ADJ Lazer (Max. 18 watt)
6x LED-units (Max. 2 watt per unit een unit bevat 3 LED-Lampjes) (Voor de geïnteresseerde 4 blauwe units en 2x wit)
2x Hella 220 Jumbo (Max. 55 watt)

Nu heb ik een 55 ampere (Geïnstalleerd) en een 45 ampere accu (Gaat mee op reis)

Wat is wijsheid,

Wat gaat er nog meer mee op reis. Laptop, Tablet en TOMTOM en de nodige telefoon- en fotocameraopladers. Van deze wilde we het meeste via een 400 watt Black&Decker 12v/220v omvormer oplossen. Mijn kennis is niet toereikend.
So let me know als je zin en lol hebt in het oplossen van mijn vraagstuk.

Groet,

Tom

Die hella lampen kan je gewoon met een relai met zekering houder aansluiten.
Als je meer info nodig hebt m.b.t. bedrading aansluiten geef maar een seintje.
Ik raad je wel deze relai aan http://www.conrad.nl/ce/nl/product/504357/
zorg wel voor een bij passende fitting waar je de relai in drukt. Ik neem aan dat je namelijk deze verstralers altijd wil kunnen gebruiken. Vandaar schakelen met een relai.

Je 55A accu kan max dus 660W opleveren maar dat bij 12V. je rook machine gebruikt bij 12V dus 31,6 Ampere. Dus ja je motor moet wel blijven draaien als je die rookmachine aan hebt.
En met de 45A kan je altijd nog je auto starten mocht je problemen krijgen ;)

Een mooie sinus is bij verwarming elementen niet van belang. Maar wel op je verlichting en alles met kleine schakelingen.

Succes ermee

Tom_G
Nieuw lid

Ongelezen bericht door Tom_G » vr, 14 jun 2013, 23:57:45

Wesley bedankt voor je input. Heb met mn havo 3 natuurkundeboek en wikipedia zitten vogelen hoe dik de kabels moeten zijn. Inmiddels de rookmachine getest op een draaiende motor en dat werkt. Logischerwijs moet de motor beduidend harder aan het werk. Inmiddels is alles gefixed op de Hella's na.

Zou je mij specifieker kunnen uitleggen hoe ik het relais bij prik in het relaisdoosje in de motorruimte? Tevens wil ik graag een extra knop op mn dashboard. Mogelijk zitten die voorbereidingen al in de kabelboom. (Ik weet dit niet zeker, maar heb toch zo'n vermoeden.)

Verder heb ik via Antonie een foto gezien van je werk met LED in een dashboard. Ziet er gaaf uit. Heb je nog meer opties in gebouwd? Als je ergens een threat hebt op het forum link hem dan even door.

DJWezzz
Junior Lid
daily subaru: Subaru Legacy 2 2.0L

Ongelezen bericht door DJWezzz » wo, 19 jun 2013, 23:42:09

Tom_G schreef:Wesley bedankt voor je input. Heb met mn havo 3 natuurkundeboek en wikipedia zitten vogelen hoe dik de kabels moeten zijn. Inmiddels de rookmachine getest op een draaiende motor en dat werkt. Logischerwijs moet de motor beduidend harder aan het werk. Inmiddels is alles gefixed op de Hella's na.....
Ha Tom,
Ik heb de meeste zelf geplaatste relais in me kofferbak ruimte gemaakt om alles zo bij elkaar te hebben. Maar als ik jou was zou ik dat ene relai gewoon binnen plaatsen onder je dashbord. Of op de plaat onder je stuur waar je meerdere relais zal vinden. Gewoon samen onder een schroefje plaatsen bij een andere. Ik hoop dat dit schema duidelijk is. Door dit schema te volgen werken je mist lichten alleen als je stadlichten aan hebt met evt dimlicht erbij. Hierdoor kunnen ze nooit aanstaan als je contact uit staat, tenzij je de schakelaar boven op het stuurkolom aan hebt staan.
Mijn Subaru kan je volgen via:
http://subaru-youngtimers.com/forum/vie ... f=3&t=5690

Mocht je nog meer willen weten.. plaats je vraag :lol:

Tom_G
Nieuw lid

Ongelezen bericht door Tom_G » do, 20 jun 2013, 02:54:36

Oi Oi,

Das lang geleden, toch 2 keer moeten kijken. Goed om te vertellen is dat ik wel weer aan de bouw ben.
Hartstikke bedankt.

Gr. Tom

Plaats reactie