Hoe werkt een airco?

Voor vragen over electronica, audio en al het andere waar draadjes aan zitten.
Robert
Junior Lid

Hoe werkt een airco?

Ongelezen bericht door Robert » za, 20 mar 2010, 01:09:51

Hoe werk de airco van een legacy2? en dan het electrische circuit.

Ik heb namenlijk airco op de legacy zitten, alleen die heeft het nooit gedaan sinds ik de auto heb. ( dik een jaar nu.)_ Nu was wegens andere redenen wat aan het meten onder de motorkap, dus gelijk ook maar even de airco pomp doorgemeten.

Nu blijkt dat er op dat enkele losse kabeltje dat naar de airco pomp toe gaat geen stroom komt. Dus maar eens de verbinden gecontroleerd en ingespoten met conrtact spray, nog eens meten niets. Even gekeken waar de kabel naar toe gaat, is dus de zekering box onder de motorkap. Daar zitten volgens deksel 4 (!) relais voor de aircopomp. 1 van de contacten geeft verbinding met de aircopomp, waaruit blijkt dat ik (daar) geen kabelbreuk heb.

Mijn vraag is nu: Hoe zit dat nu met de relais, en als daar eentje van kapot gaat, doet dan de airco het niet meer, en hoe is zoiets te controleren. Want nu gebeurt helemaal niets als ik op de knop van de airco druk. (oh jawel, er gebeurt wel wat, het lampje gaat branden van het knopje.) Als ik de rechtstreeks 12 volt op de pomp zet, doet deze het wel. Het is dus puur een elektrisch probleem. Wie heeft een oplossing voor mij?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, ze werken alleen in ploegen dienst.

willem
Junior Lid
daily subaru: subaru outback executive aut. 2007
Contacteer:

Re: Hoe werkt een airco?

Ongelezen bericht door willem » za, 20 mar 2010, 20:11:28

aan de rechterkant tegen de veerpoot zit de "receiver dryer" dat is het ronde ding met 2 aircoleidingen boven op en een stekker met 2 aansluitingen ( de pressure switch) die meet de druk in de leidingen van de airco als de druk te hoog of te laag is word de aircocompressor uitgeschakeld.
als je de draden in de stekker doorverbind bv met een splitpen en de aircopomp slaat aan dan is de druk te laag en moet je hem op nieuw af laten vullen.

succes wim

rob
Lid

Ongelezen bericht door rob » zo, 21 mar 2010, 07:06:22

En zoals de naam al zegt ("dryer"), het is een droger. Op een gegeven moment zijn ze verzadigd en moeten dan vervangen worden. Op dat moment slaat die schakelaar ook uit, om te voorkomen dat de pomp in elkaar draait.
Rob

Robert
Junior Lid

Ongelezen bericht door Robert » ma, 22 mar 2010, 22:59:04

Mmm klusje wat een DoeHetZelver dus niet kan. jammer.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, ze werken alleen in ploegen dienst.

Plaats reactie