Winterbanden

Voor alle andere vragen!
Leone station turbo
SYC addict

Winterbanden

Ongelezen bericht door Leone station turbo » do, 13 jan 2011, 18:50:38

Ik wil graag een discussie over winterbanden opstarten.
Ze zeggen dat winterbanden beneden 10 graden een betere remweg hebben t.o.v. zomerbanden.
Kee tot zo ver wil ik het wel geloven.

Maar:

Ik sprak vandaag mijn fysiotherapeut. Hij had voor de kerstmis moeten afbellen omdat hij door de hoge sneeuw , met zijn auto niet uit de straat kon komen. Hij gaf aan volgend jaar toch maar winterbanden te kopen.

Feitelijk vind ik dit een onzin verhaal, want winterbanden (M+S) hebben een vergelijkbaar profiel als zomerbanden. Ik kan mij niet voorstellen dat hij met winterbanden wel de straat was uitgekomen.

Mijn mening is dat winterbanden misschien heel erg goed zijn onderbepaalde temperaturen, maar in sneeuw ze niet meer voordeel bieden.
Wie beweerd het tegendeel??

Natuurlijk had ik tegen mijn fysiotherapeut gezegd dat hij zich een subaru moet aanschaffen :lol: :lol:
Hij zei direct dat hij al dacht dat ik dit zou gaan zeggen :lol: :lol:
Old Subarus never die, they just get faster!!

CaneRo
Junior Lid
daily subaru: Subaru Forester 2.0 1998

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door CaneRo » do, 13 jan 2011, 19:11:26

Ik rij dus met 2 sets, een zomer en een winter.
Vorig jaar wachte ik te lang met het wisselen van de velgen en moest dus door de sneeuw.
Nu lopen de parkeerplaatsen voor mijn deur behoorlijk af naar achteren en moet je dus een "helling" oprijden om weg te komen.
De meeste auto's lukte het niet maar de foz kwam er eigenlijk redelijk makkelijk uit.
Ik ben mijn banden gaan wisselen en heb de auto gewoon weer geparkeerd waar hij de 1e keer ook stond, maar nu was de sneeuw wel plat gereden en veel gladder.
Dit keer reed ik weg alsof er geen sneeuw lag.
En ik heb niet eens de echte winterband maar de M+S en ik vind dat echt klo.... banden.
Dus kort gezegd denk ik dat ze in de sneeuw wel een verschil maken met vooruit komen.
Met een noodstop heb je der geen donder aan.

ge Ronald

SP-Boxer
SYC addict
daily subaru: BP9; BC7; BC5; KW3; KK3

Ongelezen bericht door SP-Boxer » do, 13 jan 2011, 19:26:23

Ik ben juist van mening dat het precies andersom is.
Een noodstop met winterbanden op nat asfalt én onder de 10 graden, geeft aanzienlijk meer meters remweg dan een fatsoenlijke zomerband.

De winterband is juíst vooral nuttig in de sneeuw. Vorige winter heb ik op mijn zomerbanden gereden. Dit ging goed genoeg, maar bij een streepje gas had ik wel 4-wiel spin. Dat maakt voor de hoeveelheid sneeuw overigens niet uit, want hij kwam prima door 20cm verse sneeuw!
Dit jaar heb ik er winterbanden onder liggen. Op losse sneeuw kon ik in 2 bijna plankgas wegtrekken zonder overdreven veel spin. (2e versnelling is nu wel wat langer dan vorig jaar) Ook het bochtenwerk ging veel beter, ik moest echt moeite doen om de auto uit te laten breken, daar waar ik vorig jaar telkens aan het corrigeren was.

Met regen en temperaturen zoals nu, zijn ze merkbaar minder!
"I feel Legacy"

LeonBrigitte
SYC addict
daily subaru: Impreza plus 1.6 GL bwj 1999 GROEN 189.000km
Iveco 2.8TD
Contacteer:

Ongelezen bericht door LeonBrigitte » do, 13 jan 2011, 19:29:35

Ik spreek je ook tegen, heb er zelf al de nodige jaren winterbanden bij. en ook altijd een set gehad voor de tweede auto. het rijd zeker stukken beter en met remmen merk je toch wel wat verschil. Noodstop is schuiven maar laat je de rem los heb je zeker sneller grip.
Mijn ouders hebben dit jaar voor het eerst winterbanden en ook zij merken een zeer duidelijk verschil tegenover de zomerbanden.

Daarbij winterbanden met AWD is gewoon geil te noemen.

Rene-B
Moderator
daily subaru: Impreza 1,6TS Plus AWD MY05
Leone 1 1300DL MY84
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rene-B » do, 13 jan 2011, 20:02:13

Heb ook een set winterbanden en ik ben er zeer blij mee..
Het viel me op dat het profiel van een winterband wat grover is dan dat van een zomer/regenband.
Of de samenstelling van het rubber ook anders is durf ik niet te zeggen

Of een set winterbanden ook echt voordeel bied met ons klimaat : ik vind van wel en zeker gezien de vorige winter waar wij hier in het noorden wel 3 maanden sneeuw hadden.
Bijkomend voordeel is dat je met je banden langer doet want ze liggen ongeveer de helft van de tijd in opslag ipv onder je auto ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

subaruroy
SYC addict
daily subaru: Een dark Gray Subaru Forester 2.0 Automaat uit 2008

Ongelezen bericht door subaruroy » do, 13 jan 2011, 20:13:22

door de inkepingen (lammelen) in het profiel van de banden bewegen deze ook gemakkelijker tijdens het rijden waardoor ook de sneeuw niet in het profiel van de band blijft zitten
wat bij een zomerband wel gebeurt waardoor de zomerband gewoon minder grip heeft omdat het een glad oppervlak word zonder profiel
ook is de winterband door het flexibele loopvlak eerder op tempratuur nog een groot voordeel dus tegen over de zomerband die zo hard als een steen word in de kou !
rij al 8 jaar lang met winterbanden en wil toch echt niet anders hoor en zo als leon al zij winterbanden en awd is echt super :duimpie:

hier nog een testrapport van de anwb

Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius gaan winterbanden beter presteren dan zomerbanden omdat bij
die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt. Het soepel blijven van de winterband resulteert
in een betere grip en een comfortabelere band. Het hard en onelastisch worden van de zomerband zorgt voor een
slechter contact met het wegdek en een hogere slijtage. Met name bij het rijden (en remmen) in de sneeuw is de
winterband superieur.
Denk hierbij echter niet dat winterbanden op sneeuw hiermee ook maar in de buurt kunnen
komen van de prestaties die u gewend bent op droog wegdek.
Om de zaken even in perspectief te zetten; op een
droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) van een (gemiddelde) auto vanaf 50 km/h zo'n 12 meter,
op nat wegdek is dit zo'n 14 à 15 meter, op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter
en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage
snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als u gewend bent
op droge weg. Voor tractie en wegligging (zijdelingse grip) in de sneeuw met winterbanden geldt hetzelfde;
superieur ten opzichte van zomerbanden maar niet wat u gewend bent op droog of nat wegdek.
Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Op nat wegdek
zijn de verschillen bij het remmen gering maar bij aquaplaning is de winterband duidelijk in het voordeel, ook weer
vanwege het soepel blijven van band en loopvlak. De 4-seizoenenband blijft bij remmen op sneeuw nog redelijk in
de buurt van de winterband al is vijf meter in noodsituaties een aanzienlijke afstand. Op het gebied van tractie
(wegrijden vanuit stilstand) en wegligging kan de 4-seizoenenband niet aan de winterband tippen.
De veiligste band voor het winterseizoen is de winterband. De 4-seizoenenband is en blijft een compromis met
prestaties die noch in de zomer, noch in de winter van hoog niveau zijn. In een vlak land als Nederland is de 4-
seizoenenband wel inzetbaar. Auto's die hiermee zijn uitgerust zullen ook op sneeuw aanmerkelijk veiliger zijn dan
auto's op zomerbanden. Een auto met zomerbanden op sneeuw is niet veilig! Zoals de remproeven bewijzen geldt
deze conclusie ook voor het vlakke Nederland. Een ruim tweemaal zo lange remweg al vanaf 50 km/h is een
veiligheidsrisico. En dat niet alleen voor de inzittenden van de eigen auto, maar ook voor andere
verkeersdeelnemers.
Laatst gewijzigd door subaruroy op vr, 14 jan 2011, 09:57:35, 2 keer totaal gewijzigd.
mean and evil Dark Gray Forester Driver
ex Mean And Evil Eurban Gray Forester Driver
ex Mean End Evil Premium Silver Impreza wrx driver
ex Mean And Evil Green Forester Driver

Deimos000
Moderator
daily subaru: None
Contacteer:

Ongelezen bericht door Deimos000 » do, 13 jan 2011, 21:09:05

Zolang men maar niet gaat denken dat de winterband de gladheid opvangt. Da's natuurlijk de meest grote onzin.

Overigens kan niet iedereen met sneeuw rijden zoals blijkbaar jouw fysiotherapeut. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij (of zij) gewoon een dagje vrij wou... :)
DiGa (Sport)Fotografie / http://www.digafoto.nl

PaulRS
Junior Lid

Ongelezen bericht door PaulRS » vr, 14 jan 2011, 09:15:54

Hoi.

Eem M&S band is geen winterband in mijn ogen.
Ook een 'All-Seasonband' is dat niet.

Een winterband heeft een ijskristal oid op de band gegoten als merkteken, ook heeft deze een grover profiel met lamellen en een zachtere rubber samenstelling.

ZMDBA's Legacy heeft dan ook nog een schakelaar op de middenconsole met een sneeuwkristal erop wat het motormanagement en het centrale diff verteld dat het glad is en je kan gewoon gasgeven en wegrijden alsof je op droog asfalt rijdt.

Het wordt pas spannend als je moet remmen en sturen voor de eerstvolgende rotonde, dan is anderhalve ton koest toch nog steeds een handvol :twisted:

Groeten, Paul.

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » za, 15 jan 2011, 07:56:03

Een winterband t.o.v. zomerband is ongeveer hetzelfde verschil als 4WD t.o.v. 2WD qua aandrijving en bochtenwerk. Bij remmen ligt het iets anders. Dan is de bestuurder aan de beurt. Een echte noodstop is per definitie een paniekreactie en in het verkeer zoveel mogelijk te vermijden. Een goed getrainde bestuurder weet ook in een noodsituatie het voertuig met gedoseerd remmen veilig stil te zetten of een ongeval te ontwijken (mits ruimte natuurlijk). Met gedoseerd remmen zal je met een goede winterband de remweg t.o.v. een goede zomerband met tientallen procenten kunnen verkorten op glad wegdek.

Een winterband (zoals Paul hierboven aangeeft dus geen M+S of 4season) heeft een speciale constructie t.o.v. de zomerband. De wang zal iets soepeler zijn waardoor het contactvlak vergroot wordt, het profiel is grover en dieper en de blokken zijn opgedeeld in fijne lamellen. Daarnaast is de rubbersamenstelling anders waardoor het rubber minder hard is bij lagere temperaturen en daardoor een groter wrijvingscoefficient (= grip) heeft op een glad/koud wegdek.

Iedereen die anders beweert praat poep hahaha

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » za, 15 jan 2011, 08:00:11

Oh ja nog even dit: banden zijn naast goede remmen één van de belangrijkste en kritische onderdelen van de auto. Hierop moet je nooit besparen. Een goede A-merk zomerband kan waarschijnlijk beter uit de voeten in de winter dan één of andere winterband van discutabele (Chinese?) makelij.

Ik begrijp dat niet iedereen budget heeft voor de beste banden (ik spaar persoonlijk liever wat extra voor goede banden) maar laat je niet de goedkoopste meuk door de bandenboer aansmeren. Het bepaalt je eigen mate van veiligheid!

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor zomerbanden.

LeonBrigitte
SYC addict
Iveco 2.8TD
Contacteer:

Ongelezen bericht door LeonBrigitte » za, 15 jan 2011, 11:12:03

daarbij heb ik begrepen dat je het profiel van een winterband niet zo ver op moet rijden als bij een zomer band.

Maar het is de zelfde gedachte als bij het kopen van een Subaru je moet ermee gereden hebben om de beslissing te maken.

PaulRS
Junior Lid

Ongelezen bericht door PaulRS » za, 15 jan 2011, 11:50:48

Hoi.

Ik meen dat de minimale profieldiepte 4 mm is om effectief te zijn.

Zoiets las ik in een discussie over het winterbandenverhaal wat in Duitsland actueel is.

Groeten, Paul.

Cindy
Junior Lid
daily subaru: Vivio,rood,bj 1993

Ongelezen bericht door Cindy » za, 15 jan 2011, 12:12:50

Ik ben een angsthaas met sneeuw, vind het doodeng om in te rijden.
Maar moet zeggen dat ik nog geen 1 keer ben gaan glijden, en nooit problemen heb met wegrijden.
Rij altijd weg in zijn 2. Heb een Vivio, het lage gewicht van het autootje zal ook wel meetellen :wink:

SP-Boxer
SYC addict

Ongelezen bericht door SP-Boxer » za, 15 jan 2011, 23:07:52

LeoneTurbo schreef:Met gedoseerd remmen zal je met een goede winterband de remweg t.o.v. een goede zomerband met tientallen procenten kunnen verkorten op glad wegdek.
Ik zou hier graag onderscheid willen maken voor glad en voor nat wegdek. Voor glad wegdek heb je volkomen gelijk, voor nat vind ik echter dat deze stelling onjuist is. Rubber vervormt meer, contactvlak wordt groter (op water!) en remweg wordt langer.
Weet niet of het echt zo is, maar zo voelt het wel aan.
"I feel Legacy"

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » zo, 16 jan 2011, 09:51:21

Op vochtig wegdek kan het zijn dat je gelijk hebt, op nat wegdek met staand water kan een winterbanden meer water afvoeren en zal minder snel blokkeren.

SP-Boxer
SYC addict

Ongelezen bericht door SP-Boxer » zo, 16 jan 2011, 10:04:00

Persoonlijk mis ik de winterbanden absoluut niet zolang er geen sneeuw ligt, maar met de laatste winters ben ik toch wel blij dat ik ze heb. Ben liever voorbereid als we weer een dik pak sneeuw hebben.
"I feel Legacy"

LeonBrigitte
SYC addict
Iveco 2.8TD
Contacteer:

Ongelezen bericht door LeonBrigitte » zo, 16 jan 2011, 10:09:23

Maar uh wat vind OSS nu van zijn gestarte discussie?

Arnold
Senior lid
daily subaru: Forester 2.0 X '03 LPG

Ongelezen bericht door Arnold » wo, 26 jan 2011, 23:50:05

LeonBrigitte schreef:Maar uh wat vind OSS nu van zijn gestarte discussie?

Misschien is hij aan zijn winterslaap begonnen :blijvenlachen:
"kanniet ligt op het kerkhof en wilniet ligt ernaast"

Leone station turbo
SYC addict

Ongelezen bericht door Leone station turbo » do, 27 jan 2011, 07:42:27

Ik heb het topic om 2 dingen gestart.
oldskoolscooby schreef: Ik wil graag een discussie over winterbanden opstarten
A Ik wilde weer eens een goede discussie opstarten :duimpie: Dat is goed gelukt :blijvenlachen:

B Ik heb toch mensen met Renault Kangoo FWD en winterbanden zien rijden en die hadden toch wel veel moeite om door de sneeuw te komen. Een Slopel safira die een parkeerplaats op reed met c.a 15 cm sneeuw en zich vast reed.
oldskoolscooby schreef:Ik sprak vandaag mijn fysiotherapeut. Hij had voor de kerstmis moeten afbellen omdat hij door de hoge sneeuw , met zijn auto niet uit de straat kon komen. Hij gaf aan volgend jaar toch maar winterbanden te kopen.
M.a.w. Er lag plaatselijk veel sneeuw. Ik geloof niet als mijn fysiotherapeut vast stond, dat die met winterbanden dan wel makkelijk de straat uit was gekomen.
Old Subarus never die, they just get faster!!

sonarsub
Junior Lid
daily subaru: my00Forester2.0aut

Ongelezen bericht door sonarsub » do, 27 jan 2011, 10:07:12

Er zijn weer vele meningen over het fenomeen winterbanden versus zomerbanden.
Altijd leuk om te lezen.
Mijn eigen ervaring met mijn Legacy (fwd) waar zomerband een continental en winter een michelin alpin onder ging.
Verschil dag en nacht.
Continental's zijn toch zeker geen goedkope banden, maar absoluut geen winterband.
Die Michelin's waren echt perfect voor onder die wagen met de sneeuw.
Voor de Vivio nog niet aangeschaft, maar die rijdt de volgende winter ook op winterbandjes dus.

De legacy is verkocht maar een Forester voor de deur met als zomerband de Duelers HT, oftewel Highway en Terrain. Ook op deze band staat in miniscule lettertjes M+S.
Best recente banden met een 7 mm profiel, maar het blijft een zomerband.
Sinds afgelopen maandag Vredestein winterbanden eronder gezet, iig meer herrie als die Dueler en ook een heel ander stuur gedrag.
Het lijkt wel wat zompiger, ook de acceleratie is wat minder.
Het viel me wel op dat die vredesteins bijna 2 keer zoveel gewicht hadden als die duelers.
Nog geen sneeuwervaring hiermee maar dat komt dit jaar nog wel.

In de discussie kwam ook het ijsrijden ter sprake.
Daar heb je weer een andere band voor nodig met spikes.

En het is en blijft zo een winterband met minimaal 5 mm profieldiepte is effectief waar hij voor gemaakt is.
En een zomerband met minimaal 3,5 mm is voor de zomer effectief.

Als je met minder profiel gaat rijden ben je een gevaar voor jezelf en anderen.
'n sleepboot kan ook mooi zijn

Plaats reactie