Stofhoezen homokineet Vivio

Heb je een tip of truc, meld het hier!
nopflip
Junior Lid

Stofhoezen homokineet Vivio

Ongelezen bericht door nopflip » zo, 20 sep 2009, 15:52:12

Hoi,

Vraagje, Stofhoes bij mijn vivio linker voorwiel is gescheurd en vet, rechts is ook aan het gaan.
Heeft iemand de procedure om deze te vervangen ? Hoop niet te lastig dan ga ik er zelf voor.
Neem aan dat ik niet al te lang moet wachten als het vet eruit komt ?

ref http://www.subaru-youngtimers.com/forum ... =23&t=2773
na wat lezen wordt ik langzaam wijzer maar heb nog een paar vragen.
mijn bedoeling is dat alleen de stofhoes vervangen wordt. Dan hoef ik toch niet de centrale moer los te nemen?
ik maak de fusee los volgens het verhaal maar hoe komt de as dan los bij de bak homokineet? de as zit toch vast met een seegerring (circlip) in de bak-kineet? dat snap ik nog niet lekker. wie kan me dat uitleggen ? :?

vond wel een plek voor een homokineet, just in case dat. http://gb-carparts.nl/producten.aspx?prodid=48
Philip

nopflip
Junior Lid

Re: Stofhoezen homokineet Vivio

Ongelezen bericht door nopflip » vr, 25 sep 2009, 10:22:43

Hoi,

Ik heb net het wiel eraf gehaald en gekeken naar de binnenste homokineet. Zie er geen spie of pennetje in.
Zit die onder de hoes? of is het een steekas die je uit de bak kunt trekken ?
Vast wel iemand die het antwoord weet toch ?

Iemand ervaring met een universele ashoes die je kan oprekken en dan er overheen ? is dat wat om te proberen ?
moet dan wel de fusee van de as halen terwijl de as op de auto blijft?

wie o wie kan me helpen ?

Philip

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » vr, 25 sep 2009, 16:10:57

As uit de bak wrikken, bij voorkeur met een V-vormige iets of een vork. De as druk je erook zo weer in terug.

Universele hoezen: niet doen, waardeloze kwaliteit, te duur. Een originele hoes bij de dealer kost nog geen tientje en is het geld dubbel en dwars waard.

Centrale moer loshalen en as geheel verwijderen, dat werkt een stuk prettiger dan onder de auto!

nopflip
Junior Lid

Ongelezen bericht door nopflip » vr, 25 sep 2009, 19:31:04

Hoi Marnix,

dank je voor je antwoord.
Tis wel een automaat bak heh, neem aan dat dat niet uitmaakt?
Even voor mijn begrip. Gaat de as in bak in of steken er asstompjes uit de bak waarover de bakkineet schuift?

Zal op zoek gaan naar een soort koevoetje. Lijkt me makkelijker om de hele as er uit te halen inderdaad, er is niet veel ruimte daaronder. Ga maandag langs de dealer gaan voor een originele hoes. dan gaan we daar voor.
Groet
Philip,

nopflip
Junior Lid

Ongelezen bericht door nopflip » di, 29 sep 2009, 15:36:12

Vandaag ermee begonnen. Paar dagen terug al ingespoten met multi-olie om het zaakje alvast voor te bereiden.
As moer kon makkelijk los met het wiel erop. Onderstuk parasolpijp deed de truc.
Meeste moeite was het de stuurkogel los te krijgen. veel inspuiten en een tik met een iets grotere hamer deed het.
Fusee kogel lekker laten zitten. Met een kijkshop universeel poelietrekkertje van 20 jaar terug de poelie uit de fusee gedrukt.
en de hele as kwam na een tweetal rukjes mooi van de bak af. (de as blijft lekker in de bak zitten, ook geen gedoe met olie)

Grootste gedoe was om de bakhomokineet uit elkaar te halen. Voorzichten de twee klemmen doorgeslepen
want ik wilde de hoes hergebruiken. Veerring eruit en de hele homokineet viel uit elkaar. seegerring van de as af.
en de as was vrij om de hoes te vervangen. Toen de stukkende hoes verwisseld voor een nieuwe en het zaakie weer opgebouwd. Was toch 3 uurtjes zoet. heb het heel rustig gedaan om niks te slopen. 8)

Philip..

Antonie
Forum eigenaar
daily subaru: '96 LegacyII 2.5 DOHC 4wd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Antonie » di, 29 sep 2009, 20:58:29

Altijd fijn als een klus lukt.... :duimpie:

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » wo, 30 sep 2009, 07:32:28

Volgende keer met een schroevendraaier de klemmen open wippen dan kan je die ook weer hergebruiken!

Originele hoes gemonteerd met voldoende vet?

En wat betreft de fuseekogel: ik haal altijd de draagarm los van het chassis, minder werk. En die kogel kan niet uit de draagarm, is een geheel wordt niet los verkocht (vandaar dat ik 'm ook liever niet loshaal i.v.m. beschadiging).

Plaats reactie