Vervangen veerpoten

Heb je een tip of truc, meld het hier!
bart

Vervangen veerpoten

Ongelezen bericht door bart » di, 07 okt 2008, 21:32:08

De voorgeschiedenis: mijn Legacy GX van 1999 was voorzien van luchtvering. Deze werd almaar lekker, en na een uitermate hobbelige rit heb ik besloten er 'ouderwetse' vering onder te zetten (overigens, als iemand niet-lekke veerpoten en een compressor weet/ heeft: ik houd me aanbevolen). Via Bram_R kon ik een set veerpoten van een Legacy turbo bemachtigen. Hierbij enkele tips, door scha- en schande verkregen:
  • Beide voor- of achterwielen van de grond
Wij dachten eerst de linkerkant en vervolgens de rechterkant te doen. De linkerkant dus op bokjes gezet en met veel moeite de veerpoot verwijderd. De 'nieuwe' was er met geen mogelijkheid onder te krijgen... omdat de stabilisatorstang het linkerwiel optilde.
  • Merk de onderste bout
Iets te laat kwamen we erachter dat de onderste van de twee bouten waarmee de veerpoot aan het fusee zit een excentrische is, waarmee het camber kan worden afgesteld. De positie van de bout is dus belangrijk en moet daarom gemarkeerd worden. Let er op dat het merkteken zichtbaar blijft: ik gebruikte een watervaste stift, waarvan de inkt onzichtbaar in het stof is getrokken...
  • Gebruik goed gereedschap
Zonder een slagmoersleutel wordt het verwijderen van de twee bouten waarmee de veerpoot aan het fusee zit lastig, zoniet onmogelijk.
  • Let op de aandrijfas
Rechtsvoor 'viel' de astap uit de homokineet. Dus we duwden hem terug, schroefden alles op zijn plaats, en reden de auto de oprit af. Maar dat klonk niet best: het ratelde een beetje. Onderzoek wees uit dat de astap niet goed in de homokineet zat, en de spiebanen lustig langs elkaar ratelden, met bramen tot gevolg. De rest van de dag bezig geweest om de bramen weg te vijlen en alles alsnog goed te monteren.
  • Neem de tijd
Het werkt een stuk prettiger zonder tijdsdruk. Ook goed gezelschap werkt prettiger: ik heb samen met mijn broer een dag lekker gesleuteld.

Onno Bras
SYC addict

Re: Vervangen veerpoten

Ongelezen bericht door Onno Bras » wo, 08 okt 2008, 09:14:22

Let er ook op, wanneer je de veerpoot loshaalt aan de onderkant (2 bouten), dat deze bij het ontkoppelen van het fusee stuk niet je aandrijfashoes kapot drukt. Dat is een hoop extra werk de eerste keer !!!
http://www.HetPandje.Blogspot.com

Plaats reactie