Distributieriem vervangen.

Heb je een tip of truc, meld het hier!
rob
Lid

Distributieriem vervangen.

Ongelezen bericht door rob » za, 05 apr 2008, 18:49:12

Ik heb een tip voor iedereen die bij, in ieder geval, een EJ20 motor (maar waarschijnlijk bij alle boxers) de distributie gaat vervangen. ZORG DAT JE OOK EEN WATERPOMP HEBT! Ik heb mij nooit gerealiseerd dat die waterpomp ook door de distributieriem wordt aangedreven, ik ben er, zonder mij er goed in te verdiepen, gewoon van uit gegaan dat-ie aangedreven wordt door een van de twee multiriemen waar je tegenaan kijkt. Lekker bijdehand. Nou moet het spulletje nog een keer uit elkaar alleen voor dat prut pompie. Nou ja, zo'n drama is het nou ook weer niet, het sleutelt erg makkelijk, zonder al te veel speciaal gereedschap en zo.
Vrolijke groet, Rob

LeoneTurbo
SYC addict

Re: Distributieriem vervangen.

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » za, 05 apr 2008, 21:13:31

Normaal hoeven de waterpompen niet te worden vervangen, heb er nog nooit eentje kapot gezien, wel lek op de as (dan moet je ze ook vervangen).

Balen!

rob
Lid

Ongelezen bericht door rob » zo, 06 apr 2008, 08:08:15

Deze waterpomp is echt overleden. Ik kan de poelie ruim op en neer bewegen en de motor klinkt als een koffiemolen.
En dat al na 300.000 km. Verder heb ik de grille laten zitten, net als de condensor. Wel de radiateur eruit gehaald.
Trouwens, het vullen van zo'n radiateur, is daar een truukje voor? Ik had wel het ontluchtingsschroefje geopend, maar dan nog. De helft van de sleuteltijd heb ik voor mijn gevoel gebruikt om hem weer te vullen.
Rob.

rob
Lid

Ongelezen bericht door rob » zo, 06 apr 2008, 08:12:14

Marnix schreef:Normaal hoeven de waterpompen niet te worden vervangen, heb er nog nooit eentje kapot gezien, wel lek op de as (dan moet je ze ook vervangen).

Balen!
Ik wil hem je wel terugsturen, hoor. Voor in je museum?
Vr. gr., Rob.

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » zo, 06 apr 2008, 09:28:25

Hahaha, nee bedankt, oud ijzer genoeg!

Riem kan je gewoon opnieuw gebruiken mits weer goed gemonteerd; ik hou altijd aan dat als de riem niet ouder is dan 20.000 - 30.000 km deze 'een tweede leven' nog wel aan kan. De riem kan er overigens normaal gesproken niet vanaf lopen, omdat de nokkenastandwielen opstaande randen hebben waardoor de riem er simpelweg niet af kan. Gebroken riem ben ik ook nog niet tegengekomen, heb wel gehoord dat het zeer sporadisch voor kan komen bij DOHC motoren waarbij de riem niet (tijdig) vervangen is.

Wat betreft vullen radiateur/ontluchten: het helpt als je de neus van de auto een centimeter of tien van de grond opkrikt, en de verwarming moet volledig 'open' staan. Bijvullen totdat er niet meer in gaat, dan de motor starten (nog steeds opgekrikt) en blijven bijvullen totdat het 'goed' is. Kan wel een half uurtje duren dit proces!

LeonBrigitte
SYC addict
daily subaru: Impreza plus 1.6 GL bwj 1999 GROEN 189.000km
Iveco 2.8TD
Contacteer:

Ongelezen bericht door LeonBrigitte » zo, 06 apr 2008, 10:17:12

Heb er toch geregeld van gehoord dat je de waterpomp mee moet vervangen als de distributie riem wordt vervangen. Kan natuurlijk ook verkoop praat zijn :roll:

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » zo, 06 apr 2008, 17:03:43

Heb ik ook gehoord; o.a. bij Opel en Renault, niet bij Subaru.

Wat wel vaak stuk gaat is de distributiekap, omdat de krukaspoelie er niet correct opgezet wordt waardoor deze gaat slingeren en de kap doorslijt; in het ergste geval ontstaat er schade aan de krukas doordat het spietje eruit geslagen wordt, dan klopt de timing van het krukastandwiel voor de distributie niet meer en kan er een nieuwe krukas (lees andere motor) in.

erichendri
Lid
daily subaru: Subaru legacy lll station 2.0 4WD 4AT.

Ongelezen bericht door erichendri » do, 22 mei 2008, 21:18:28

Bij mijn legacy (2.0)is de waterpomp wel stuk gegaan na monteren van een gebruikte motor, had speling.
Heeft in het blok gesleten en rammelde iets.
Na vervanging liep de motor warm boven de 140 km,ook zonder thermostaat.
Was al de derde motor, heb hem daarna maar ingeruild.
De nieuwere legacy is tot nu toe probleemloos.
Eric
Gang is alles......remmen is angst.

Voorsteltopic : http://subaru-youngtimers.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1228&start=0

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » vr, 23 mei 2008, 06:00:26

Hmmm. Nu ga ik me toch zorgen maken.

erichendri
Lid
daily subaru: Subaru legacy lll station 2.0 4WD 4AT.

Ongelezen bericht door erichendri » vr, 23 mei 2008, 20:23:46

Maak je geen zorgenik heb gewoon iets te lang met een rommeltje in de motor rondgereden.
Heb er wel van geleerd om er sneller naar te gaan kijken.
Eric
Gang is alles......remmen is angst.

Voorsteltopic : http://subaru-youngtimers.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1228&start=0

LeoneTurbo
SYC addict

Ongelezen bericht door LeoneTurbo » vr, 23 mei 2008, 22:25:15

NIet dat een motor in puin loopt maar dat de waterpompen toch stuk gaan, ik hergebruik ze altijd op mijn eigen motoren.

highrider
Lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door highrider » zo, 25 mei 2008, 19:44:02

Marnix schreef:NIet dat een motor in puin loopt maar dat de waterpompen toch stuk gaan, ik hergebruik ze altijd op mijn eigen motoren.
Naar mijn idee kan dat ook. Iedereen die regelmatig sleutelt weet hoe een goede pomp moet lopen. Als een slinger een rond tollende pomp oplevert is ie aan vervanging toe. Een lager zonder weerstand is aan vervanging toe.

Tevens is het belangrijk om te kijken wat de functie is van de waterpomp. Spanner en pomp is geen uitzonderlijke combinatie. Tevens zijn er pompen die bestaan uit een kunstof rol ( de buitenzijde van de rol) . Als die " schil " breekt valt dus de snaar van spanning en beschadigen de afbrekende delen de snaar en loopwielen. (veel voorkomend in de LT serie ).

Bij mijn oude LT verving ik derhalve de waterpomp bij elke tweede snaarwissel. Bij de Forester was er geen haar op mijn kop die aanleiding zag de waterpomp ook te vervangen. Wel alle rollen vervangen daar ze langer draaide dan de bromtol van de kleine.

Plaats reactie